Vandaag wil ik jullie vragen naar Wii U Chat, de videochatfunctie – of tv-telefoon – van het Wii U-systeem. We hebben het even aangestipt tijdens eerdere presentaties, maar we hebben nog niet de kans gehad om het uitgebreid te introduceren. Daar wil ik het vandaag dus met jullie over hebben. Zouden jullie jezelf om te beginnen willen voorstellen?
Ik ben Tamiya van de afdeling Network Business en ik had de leiding over het Wii U Chat-project.
Ik ben Watanabe van de Design Technology-groep. Ik had de leiding over de bibliotheek1 voor Wii U Chat. Dankjewel voor je uitnodiging.1. Bibliotheek: een gestandaardiseerd onderdeel van een programma dat door een ander programma kan worden gelezen. Een bibliotheek werkt niet zelfstandig, maar alleen als onderdeel van een programma.
Watanabe, jij werkt voor de Design Technology-groep, een heel klein onderdeel van de divisie voor Integrated Research & Development, die verantwoordelijk is voor het maken van nieuwe Nintendo-hardware. Jouw afdeling doet onderzoek naar allerlei technologieën die voor toekomstige spellen gebruikt kunnen worden. Wii U Chat was zoiets.
Nou, (Genyo) Takeda2 was al jaren geïnteresseerd in de mogelijkheid om te bellen via tv, en wij van de divisie Integrated Research & Development besloten dat we die mogelijkheid op een dag wilden bieden.2. Genyo Takeda: Senior Managing Director van Nintendo en General Manager van de divisie Integrated Research & Development. Hij is bij Nintendo verantwoordelijk voor de ontwikkeling van hardware. Takeda kwam eerder aan het woord in vraaggesprekken over de Wii-hardware, de Wii-afstandsbediening, Punch-Out!! en het Wii U-systeem.
Ja. Ik kan me nog herinneren dat ik in de tijd van het Nintendo 64-systeem3 vaak over Takeda’s ideeën over dat onderwerp hoorde. Dat moet vijftien jaar geleden zijn geweest, nog voor ik bij Nintendo begon (lacht). Het was een onderwerp waar Takeda al lang over peinsde, net als Miyamoto met zijn karikatuurconcept4.3. Nintendo 64: een spelcomputer voor thuisgebruik die in juni 1996 werd uitgebracht.4. Karikatuurconcept: Shigeru Miyamoto’s concept om karikaturen van jezelf en bekenden te maken, die in videogames kunnen worden gebruikt. Dit concept werd gerealiseerd met het Mii-personagekanaal op het Wii-systeem.
Dus terwijl de ontwikkeling van de Wii U vorderde en we het erover hadden een camera toe te voegen, begonnen we te kijken naar communicatietechnologie, samen met NTD5 en Vidyo6, een Amerikaans bedrijf dat is gespecialiseerd in videovergadersystemen. Eind vorig jaar kwamen we tot de conclusie dat het kon werken.5. NTD (Nintendo Technology Development Inc.): een Amerikaanse technologisch onderzoek- en ontwikkelingsgroep, geleid door Howard Cheng en gesitueerd in Redmond, Washington.6. Vidyo, Inc.: een fabrikant van videovergadersystemen, in 2005 opgericht in de VS.
De Wii U GamePad heeft een interne, maar geen externe camera. Dat betekent dat de nadruk wordt gelegd op het gebruik in combinatie met bijvoorbeeld videovergadersoftware. Hoe kwam de samenwerking met Vidyo tot stand?
Vidyo maakt voornamelijk videovergadersystemen voor bedrijven, en Takeda kende iemand die er werkte.
Takeda lijkt wereldwijd een heleboel connecties te hebben! Je kunt wel stellen dat de Takeda-connectie weer goed van pas kwam, toch (lacht)? Waarin blonk Vidyo’s technologie in het bijzonder uit?
Ja, dat klopt. Zaken als de snelheid waarmee gegevens worden verstuurd, en de kans dat er een fout optreedt, worden onzeker als er een verstopping plaatsvindt op het internet. Het resultaat varieert dynamisch, door factoren als het aantal mensen dat gelijktijdig toegang probeert te krijgen. Als er dus iets mis is met het netwerk, zoals een verstopping, zie je met gangbare videocompressie blokruis en onderbrekingen van de video.