Volgens mij was dat toen we de stad hadden voltooid.
Fujisaka, als je terugblikt op het langdurige ontwikkelingsproces, waren er bepaalde belangrijke keerpunten?
We maakten de stad toen de dingen van het vechtsysteem geleidelijk op hun plaats begonnen te vallen. We kregen toen echt het gevoel dat we het voor elkaar gingen krijgen, als we op die manier verder gingen.
Sakaguchi gebruikte anders dan gebruikelijke werkmethodes voor deze titel, dus tastten de ontwikkelaars aanvankelijk in het duister. Wanneer begon de stad zijn voltooiing te naderen?
Dat klopt! (lacht) Toen we de stad maakten, begrepen we eindelijk in welke richting Sakaguchi ons wilde voeren, en wat hij bedoelde als hij zij, ‘laat de speler dit zien’ en ‘laat hem dat voelen’.
Ah, het is zeer motiverend als je een consistent gevoel deelt over de richting van de ontwikkeling, wanneer je met zoveel mensen werkt. Het spoort je aan om meer te doen en te ontdekken, en vanaf dat punt kun je verdergaan zonder dat Sakaguchi je vertelt wat je moet doen.
Het is gewoon onmogelijk dat je een ontwikkelproces van drie jaar meemaakt zonder haperingen! (lacht) Sterker nog, zonder botsingen en conflicten, verlies je de energie die zo essentieel is voor het proces.
Als regisseur sta je middenin de ontwikkeling van het spel, dus uiteindelijk mag jij beslissen.
Daarom was het ook steeds zo dat... nou ja, ik ben best veeleisend en ik wil dat de dingen op mijn manier gebeuren. Ik was vooral streng tegen de programmeurs. Maar dit team kan wel tegen een stootje.