Iedereen kan het op zijn eigen manier spelen
Als ik jullie zo hoor, klinkt het alsof jullie met The Last Story een nieuw type spel wilden maken, dat iedereen op zijn eigen manier kan spelen. Spelers die het spel spelen zullen denken, ‘Hm... dat herinner ik me toch een beetje anders dan jij.’ Ze kunnen elkaar vragen hoe zij het hebben gespeeld. Ik vind dat werkelijk erg interessant.
Het is erg interessant om je dit te horen vertellen. Ik denk inderdaad dat games zijn veranderd door videosites. Met beelden die bedoeld zijn om de gebeurtenissen in het verhaal te onthullen, ontneem je de speler de motivatie om het spel zelf te spelen. Dat is natuurlijk een groot probleem. Maar zelfs videobeelden die zijn bedoeld om de aantrekkingskracht van het spel te tonen, kunnen mensen het gevoel geven dat ze het spel zelf hebben gespeeld. Ik denk dat dit vooral het geval is als je adembenemende beelden uit het hoofdverhaal bekijkt. En juist daarom vind ik jouw idee ongelofelijk interessant en uiterst belangrijk.
Ik denk dat je gelijk hebt. In The Last Story kan elke speler zijn eigen video’s maken, en mensen die die video’s bekijken zullen zich afvragen hoe zij dat gedeelte zouden hebben aangepakt. Ik denk dat dit ze juist motiveert om te spelen.
Juist. Toen ik het spel testte, vond ik het erg leuk om met de camerapositie te spelen (lacht). Ik liet de camera bijvoorbeeld met opzet schudden, om de actie een realistisch effect te geven (lacht)!
Ik hield de camera tijdens alle actiescènes juist constant gericht op de heldin, Calista (lacht).
Dus elke speler kan de camera op zijn eigen manier besturen. En ook al zijn de scènes hetzelfde, je krijgt een compleet andere indruk als je de camerapositie verandert.
Daar komt bij dat de voorwerpen die je in schatkisten vindt, en worden achtergelaten door vijanden, willekeurig zijn. Omdat je niet weet wat je krijgt, is het leuk om het spel opnieuw te spelen.
De vrijheid om de camerapositie te veranderen en de kleding van de personages aan te passen leidt ertoe dat spelers hun eigen, unieke beelden kunnen creëren. Omdat het spelontwerp van The Last Story zo innovatief is, valt er zelfs na het bekijken van een video van iemand die het hele spel speelt nog genoeg te beleven.