Ik heb het idee dat jullie een soort spel speelden, alsof Sakaguchi-san zijn visie voor de spelwereld die hij wil creëren naar jou ‘gooit’, en dat jij die dan vangt en aan hem terug geeft in de vorm van muziek.
Ja, je hebt gelijk. Wat Sakaguchi-san wilde, verschilde eerst van wat ik wilde uitdrukken, maar gaandeweg is Sakaguchi-san opgehouden me te vertellen wat ik moet doen. Vanaf de tijd van de eerste Final Fantasy heeft hij altijd op mijn oordeel vertrouwd.
De enige keer dat we een meningsverschil hadden, was bij de eerste Final Fantasy-titel, toch?
Klopt. Maar je bent altijd wel heel precies geweest met de algemene richting van de spellen die je maakt. Dit was met name het geval bij The Last Story.
Voor Sakaguchi-san is het ontzettend belangrijk dat alle elementen van een spel in het grote plaatje passen. Hij geeft je de vrijheid om je uit te drukken op een manier die jij wilt binnen jouw gebied van expertise, maar hij weigert af te doen aan de overkoepelende visie voor het spel.
Dat klopt. Hij laat het je altijd weten als je verkeerd zit. Sakaguchi-san maakt zelf muziek, dus hij is erg precies in dit soort dingen. Het is heel moeilijk om hem om de tuin te leiden! (lacht)
Het doet pijn om dat soort dingen te horen. Zeker als je weet dat je je er zelf ook schuldig aan maakt... (lacht)
Dat klopt! (lacht) Ik weet nog dat Sakaguchi-san tijdens de opnamen de studio in kwam en er één noot op de verkeerde plek stond. Hij zei: ‘Hé, die noot klopt niet bij de rest.’ En toen ging hij gewoon weer weg.
Het is inderdaad wel even anders dan die ene keer dat je je mening bijstelde omdat de volgorde van de nummers in Final Fantasy was aangepast. (lacht)
We hebben gesproken over hoe belangrijk de algemene richting van een spel voor jou is, Sakaguchi-san. Maar hoe nauwkeurig communiceer jij je visie naar Uematsu-san? Het is vast moeilijk om zoiets abstracts uit te leggen.
Dat is zo. Je kunt de spelwereld uitleggen, of het verhaal, in jouw woorden, maar zonder daadwerkelijke beelden kan het echt moeilijk zijn om je visie voor de algemene richting over te brengen. Daarom bewerkt Uematsu-san zijn muziek steeds weer opnieuw, zodat het een soort spel wordt. Maar ik let er wel op dat ik hem niet té specifieke instructies geef. Ik zeg geen dingen als: ‘Het moet klinken als dit stuk van deze opera...’ Als je dat doet, voelt hij zich beperkt tot dat specifieke muziekstuk. Het eindresultaat wordt dan niet goed.