Matsumoto, wat vond je het moeilijkst tijdens het lange ontwikkelingsproces, nu The Last Story op het punt staat uit te komen.
Dit is iets wat ik tot nu toe nooit heb verteld, maar ik hoorde leden van het team zeggen, ‘Hoe lang blijft Matsumoto nog luisteren naar Sakaguchi?’ Dat was in de wc op kantoor.
Dat doet me denken aan de eerste keer dat ik met Miyamoto werkte. Hij zei, ‘Het wordt pas echt leuk als je een spel twee keer maakt.’ Wat hij daarmee bedoelde was dat er altijd dingen zijn die je niet opvallen, totdat het hele spel werkt. Waar het op neerkomt is hoeveel energie je nog over hebt om aanpassingen te maken, als je maar beperkt de tijd hebt.
Dat is waar. Overal ter wereld worden spellen gemaakt, en als je als ontwikkelaar wilt dat jouw visie overkomt, moet je je hoofd erbij houden, hoe moeilijk dat ook is. Daarom wilde ik zolang het werd toegestaan aan het spel blijven werken.
De verantwoordelijke bij Nintendo vertelde me hoe het project verliep, en we vroegen ons af hoe we jullie konden helpen bij het tot stand brengen van jullie visie. Ik vond dat belangrijker dan het oorspronkelijke schema. Ik vraag me wel af hoe het team kans zag om zo gemotiveerd te blijven, ook al moesten ze een marathon lopen zonder zicht op de finish. Hoe deden jullie dat?
Nou, om te beginnen waren ze als de dood voor Matsumoto (lacht).Wat ook meespeelde was dat de programmeurs het erg leuk vonden. Neem bijvoorbeeld een van de wezens in het spel, de oger. Deze specifieke oger was vastgeketend, en het was duidelijk dat het programmeerwerk voor de ketting een beetje te gedetailleerd was. De programmeurs vonden het fantastisch om aan dat soort dingen te werken.
Dat kwam omdat ze een positieve reactie kregen van Sakaguchi. Als ze een dergelijk onderdeel in het spel verwerkten en aan Sakaguchi lieten zien, zei hij meteen, ‘O, dat vind ik mooi!’