Dus je hebt een jaar besteed aan een proces van vallen en opstaan met Tofu-kun. Wat was het grootste probleem waar je in die tijd tegenaan liep?
Toen we probeerden een nieuw gevechtssysteem te bedenken voor The Last Story, waren ‘orde’ en ‘chaos’ de sleutelwoorden. De belangrijkste gedachte was dat je kon winnen door orde te creëren in de chaos van het slagveld.
Dus je moet de orde aan jouw kant bewaren, terwijl je elke vorm van orde bij de tegenstander moet proberen te laten vervallen in chaos.
Precies. De held, Zael, beschikt over een actie met de naam Gathering. Dit geeft hem enige controle over de orde en chaos. Als hij Gathering gebruikt, richten alle vijanden hun aandacht op hem, wat ertoe leidt dat Zael ze uit positie kan brengen door over het slagveld te lopen. Maar het lukte ons niet om het goed te laten werken. Er ontstond alleen een boel chaos op het slagveld, en daar had niemand wat aan. We waren bezorgd dat het gebruik van Gathering er alleen maar toe zou leiden dat je het gevecht verloor.
Halverwege het proces begon ik te denken dat ik het al die tijd verkeerd had gehad, door te zeggen dat Gathering orde symboliseerde.
Daarom namen we halverwege afstand van het concept. We wilden ons niet laten belemmeren door Gathering en keerden terug naar de basis, om te zien hoe we dat idee zo goed mogelijk konden gebruiken.
De grootste uitdaging waar we tegenaan liepen, was dat we de kracht van Gathering moesten aanpassen aan de vijanden die je voor je had, of aan de situatie op het slagveld. Als een van je metgezellen bijvoorbeeld een tovenaar was die tijdens het gevecht een spreuk gebruikte, zouden de vijanden hem onder de voet lopen terwijl hij daarmee bezig was. Als Zael Gathering gebruikt, kan hij vijanden weglokken en ervoor zorgen dat alle tegenstander zich op hém richten5. Maar daarna moesten we bepalen wanneer een vijand hun aandacht weer op de tovenaar vestigden. De ene vijand kan gevaar bespeuren en naar de tovenaar kijken, terwijl de ander Zael niet uit het oog verliest. 5 Meer informatie over Gathering vind je hier.
Het punt is dat we de manier waarop vijanden reageren op Gathering wilden aanpassen, afhankelijk van de specifieke gevechtssituatie.
We namen de moeite om de vijandelijke formaties in elk gevecht te variëren, dus het zou zonde zijn geweest als Gathering elke keer hetzelfde effect had. Daarom kozen we uiteindelijk voor een systematische, eenduidige benadering van Gathering, en staken veel tijd in het bijstellen van het bereik en dat soort dingen.