Sakaguchi-san, met welke aspecten van de muziek had je vanuit jouw perspectief de meeste moeite?
En dat is iets wat je voor elkaar kreeg omdat Uematsu-san zo veel elementen in de gevechtsmuziek had verwerkt, die wel meer dan vijf minuten lang was.
Dat klopt. Als je naar de gevechtsmuziek van vijf minuten luistert, weet je welke onderdelen zijn gebruikt in een bepaalde gevechtssituatie. Ik denk dat ze niet zo mooi bij elkaar hadden gepast als we twee muziekstukken hadden gebruikt die afzonderlijk van elkaar waren geschreven. Maar op deze manier kwam het erg natuurlijk over, omdat de muziek oorspronkelijk als één stuk was geschreven, zelfs al was het opgedeeld en gebruikt voor een bepaalde situatie. Daarom komt het zelfs met alle aanpassingen in de gevechtsmuziek allemaal redelijk als een geheel over.
We hebben een deel van de gevechtsmuziek af en toe in tussenscènes gebruikt. Het werkt eigenlijk verbazingwekkend goed.
Zou het niet geweldig zijn om al die nummers die je tijdens het spel afzonderlijk hoort, allemaal gezamenlijk te laten uitvoeren door een orkest aan het begin van het spel? (lacht)
Het idee was dat de structuur anders zou zijn dan je van een RPG zou verwachten. Je plan was toch om met het geluid in het spel een samenhangend geheel te creëren?
Dat klopt. Daarom hebben we geprobeerd om geen fanfare-achtige elementen in de muziek van dit spel te gebruiken.