Dus Sakaguchi-san wilde dat je een totaal andere benadering voor de muziek zou hanteren als daarvoor. Wat voor iets had je in gedachten toen je deze taak op je nam?
Ik denk dat het verband tussen standaard-RPG’s en muziek ongeveer gelijk is aan muziek luisteren tijdens joggen. Als je een spel vergelijkt met rennen, is de functie van de muziek je een bepaald gevoel te geven, of een bepaalde ritmegevoel.
Dus je wilt zeggen dat de functie van muziek in een RPG is om niet in de weg te zitten als je rent. Met andere woorden, je wilt de speler meesleuren als ze het spel spelen.
Dat klopt. Bij filmmuziek is dat anders. Die is meestal wat emotioneler, het creëert ruimte om de kijker te raken. Het moet telkens passen bij de emotionele inhoud van een scène, en daarvoor gebruikt men allerlei soorten muziek. Maar bij de gevechtsmuziek voor deze titel weet je niet wat er gaat gebeuren, waardoor de muziek niet zo direct met de scène verbonden kan zijn zoals dat bij filmmuziek wel het geval is. Maar dat gezegd hebbende denk ik niet dat het ons is gelukt een vergelijkbaar effect te bereiken.
Wat ik opmerkelijk vind, Uematsu-san, is dat je in staat was muziek te maken die op een lijn zat met de visie die Sakaguchi-san voor het spel had, en dat terwijl je alleen maar te horen kreeg dat je helemaal fout zat. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Had je zelf een idee over hoe je dit moest bereiken?
Sakaguchi-san heeft lang geleden iets gezegd dat ik altijd in mijn achterhoofd heb gehouden. Toen we muzikale ideeën bespraken tijdens het werk aan Final Fantasy III9, vroeg hij me na te denken hoe je muziek kon gebruiken om emoties in een spel in realtime uit te drukken. Ik kan me dat nog goed herinneren. 9 Final Fantasy III is een RPG die voor de Nintendo Famicom verscheen in april 1990.
Dus iets wat Sakaguchi-san meer dan twintig jaar geleden tegen je had gezegd, bleef je bij, en je herinnerde het weer tijdens dit project.
Het is vast ongelooflijk moeilijk om met iets totaal anders te komen in het korte tijdsbestek van een maand. Dat zou je wel een extreme situatie kunnen noemen.
Het was zeker moeilijk. Ik wilde het realtime-element in de muziek verwerken, maar het laatste wat ik wilde was Uematsu-sans melodieën kwijtraken. Ik wist dat het zinloos was om nummers in emotionele scènes in het spel te wringen. Al meer dan twintig jaar worstelen we met de uitdaging om emoties uit te drukken met muziek.
Ik denk dat er uiteindelijk geen simpele oplossing is. Maar wij twee spraken geregeld over hoe we door de essentie van computerspellen tot bepaalde oplossingen voor dit probleem kwamen, in de zin dat we door slim programmeren het effecten bereikten dat we wilden.
Ik begrijp het. Dus hoewel jullie elkaar een maand lang geen e-mails stuurden, had Uematsu-san een soort dialoog met Sakaguchi-san in zijn hoofd.