Door de enorme uitdaging die Sakaguchi-san op zich neemt met The Last Story lijkt het me dat hij iets anders zocht dan de muziek van eerdere projecten. Ik heb begrepen dat je nogal moeite had om hieraan te voldoen, Uematsu-san. Kun je daar meer over vertellen?
Zeker. Voor het eerst sinds tijden zat ik op het verkeerde spoor. En daar had ik het moeilijk mee. Toen ik het met Sakaguchi-san over dit project had, nam ik het meteen aan. Ik zei dat ik het zou doen als hij dat wilde. Hij vroeg of ik aan de hoofdmelodie wilde werken, de gevechtsmuziek en de muziek voor de stad. Ik ging op de gebruikelijke manier te werk en schotelde hem de muziek voor... En toen kreeg ik een hele lange e-mail terug met min of meer de boodschap: ‘Dit is helemaal fout!’
Dus hij zei niet alleen dat je op het verkeerde spoor zat, hij zei ook dat het allemaal fout was! (lacht)
Ja, hij begon me te vertellen wat hij met dit spel wilde bereiken, en aan het einde vroeg hij me het nog een keer te doen. Ik dacht: ‘Oké, dit is serieus.’ Maar ik kon niet anders dan de uitdaging opnemen. (lacht) Ik moest alle ideeën die ik over The Last Story had overboord gooien.
Sakaguchi-sans boodschap was zo duidelijk dat je alle ideeën en beelden die je over The Last Story had, meteen niet meer kon gebruiken.
Dat klopt. En toen ik ging nadenken over waar het verkeerd was gegaan, kwam ik tot de conclusie dat het kwam omdat Sakaguchi-san zich voor een geheel nieuw uitdaging had gesteld. Ik begreep dat hij geen RPG’s meer wilde maken op de manier zoals hij het altijd had gedaan.
Dus hij wilde dingen bereiken die niet mogelijk waren als je je strak aan de oude formule houdt. En daar lag de uitdaging voor dit project.
Klopt. Met titels waar ik tot op dat moment aan had gewerkt, zoals Final Fantasy, Lost Odyssey7 en Blue Dragon8, was ik ervan bewust dat ze precies in de klassieke RPG-mal pasten. Maar ik wist dat dat deze keer niet zou werken. Het was geen kwestie van gewoon een ander muziekstijl kiezen. Ik wist dat ik de benadering van de klus fundamenteel moest omgooien. 7Lost Odyssey is een RPG die door Mistwalker is ontwikkeld en in Japan verscheen in december 2007. Hironobu Sakaguchi leidde het project als producer. 8Blue Dragon is een RPG van Mistwalker die in Japan verscheen in december 2006.
Dus je besefte dat je wel door de zure appel moest bijten en de resetknop moest indrukken voor de benadering die je had ontwikkeld na een samenwerking van vijfentwintig jaar.
Ja, ik moest door de zure appel bijten. Ik had echt het idee dat ik me met dit project diep in de nesten had gewerkt... (lacht)
Vooral de gevechtsmuziek was moeilijk, hè? In deze titel heb ik het gevechtssysteem helemaal omgegooid, met de focus op het voltrekken van de actie in realtime. Dat hield in dat ik ook wilde dat de muziek dezelfde soort directheid had. Maar ik wist eigenlijk niet hoe je een realtimegevoel in de muziek zou ervaren, dus we hadden geen keuze en moesten het met vallen en opstaan proberen.