Ik wil het vandaag met Sakaguchi en Matsumoto van AQ Interactive1, die vanaf het begin aan het project hebben gewerkt, hebben over het systeem van The Last Story. 1 AQ Interactive was een Japanse spelontwikkelaar. In 2011 ging het bedrijf samen met Marvelous Entertainment en veranderde de naam in Marvelous AQL Inc.
Het is me een genoegen om bij je aan te schuiven. Ik was verantwoordelijk voor de systeemontwikkeling van The Last Story. Ik werkte voor het eerst met Sakaguchi aan Blue Dragon2, en ik werk nu al zeven en een half jaar met hem samen. 2 Blue Dragon is een RPG die in december 2006 werd uitgebracht in Japan. Het spel werd ontwikkeld door Mistwalker en Artoon, het latere AQ Interactive.
Om te beginnen wil ik jullie vragen om te vertellen hoe dit project voor The Last Story begon.
Het begon met de planning die ik voor het spel maakte. In diezelfde tijd ontmoette ik Matsumoto. We dronken iets in Daikanyama, in Tokio, en bespraken hoe het er voorstond met videogames. Ik geloof dat het daarmee begon, denk je niet?
We richtten ons op de lessen die we hadden geleerd van Blue Dragon, een spel dat we samen hadden gemaakt. Allereerst spraken we over het feit dat het spel het niet goed had gedaan bij Europese en Amerikaanse spelers. Daarna bespraken we de verschillen tussen Japanse en westerse consumenten. Uit de reacties van spelers op onze spellen, concludeerden we dat we misschien voor de makkelijke weg hadden gekozen, door te veel spellen in dezelfde stijl te maken.
Aan het eind van de discussie zwoeren we dat we op korte termijn een nieuwe benadering zouden bedenken. Dat dreef ons tot het maken van het prototype Tofu-kun3.
3 Tofu-kun was een prototype dat werd gemaakt om het systeem van The Last Story te ontwikkelen. ‘Tofu’ refereert aan de hoofden van de personages, die leken op blokken tofu.