We hadden het net over hoe Koizumi-san van Super Mario 64 tot en met The Legend of Zelda: Ocarina of Time allerlei irrationele verzoeken indiende. Maar om terug te gaan naar het begin: Super Mario Bros. kwam (in Japan) in september 1985 uit en The Legend of Zelda kwam onmiddellijk daarna uit in februari 1986. Het voelt alsof Super Mario Bros. en The Legend of Zelda vaak in paren worden gemaakt. De uitdaging met het Nintendo 64-systeem was om die twee titels in 3D te maken. Koizumi-san, volgens mij was jij de persoon die tijdens de ontwikkeling het dichtst bij Miyamoto-san stond. Wat ging er destijds door je heen?
Ik denk inderdaad dat ze vaak in paren worden gemaakt. Ze vielen allebei in de categorie ‘3D-actiespellen met een open wereld’. Ik zag niet echt het verschil tussen de twee.
Als je een verschil moet aanwijzen zou dat zijn dat The Legend of Zelda het spel is waarin je niet op een knop drukt om te springen.
Wat dat aangaat: toen we begonnen met het ontwikkelen van The Legend of Zelda: Ocarina of Time, moest je eerst ook op een knop drukken om te springen.
Juist. Het was ondenkbaar om het springen weg te laten uit een Super Mario. Bros.-spel, maar toen we Super Mario 64 daadwerkelijk probeerden te maken, was de actiehorde erg hoog. Als je bijvoorbeeld probeerde om een vijand voor je te verslaan, zaten de assen niet op dezelfde lijn, dus was het moeilijk.
Ja, dat is waar. Toen ik bij HAL Laboratory zat te denken hoe we de Kirby-serie naar het Nintendo 64-systeem konden brengen, worstelden we daar ook mee.
O ja (lacht). Toen we aan Super Mario 64 werkten, dachten we de hele tijd aan The Legend of Zelda. We dachten erover om het aantal actie-elementen in The Legend of Zelda te verkleinen en het aantal puzzelelementen te vergroten.
Ja. Zelfs toen ik aan Super Mario 64 werkte, schreef ik memo’s over wat ik wilde bereiken met The Legend of Zelda. Toen ik vervolgens aan de slag ging met The Legend of Zelda: Ocarina of Time, haalde ik die memo’s weer tevoorschijn om ze te raadplegen.
Allerlei soorten dingen, zoals gevechten waarbij je een zwaard moest gebruiken en gevechten met heel veel vijanden. Het Super Mario 64-project was ontzettend snel voorbijgegaan, dus veel dingen die ik wilde bereiken hadden het niet gehaald. Ik wilde al die overgebleven ideeën gebruiken voor The Legend of Zelda: Ocarina of Time.
Uiteindelijk werd The Legend of Zelda: Ocarina of Time een enorm project dat bijna iedereen mobiliseerde die destijds bij EAD hoorde. Maar met hoeveel mensen begonnen jullie?
Osawa-san, hoe raakte je betrokken bij de ontwikkeling van The Legend of Zelda: Ocarina of Time?