Het is best verrassend om te horen dat Link mogelijk het kasteel niet uit had gekund. Was het een feit dat je in een vroeg stadium van het ontwikkelproces dacht dat je geen enorm gebied zou kunnen maken, zoals Hyrule Field, een van de redenen waarom je eraan dacht om Ganon’s Castle de enige omgeving te maken?
Ja. Ik dacht dat vanuit het perspectief van de verwerkingscapaciteit van de hardware, toen ik Super Mario 64 maakte. Eerst vond ik het niet erg als het hele spel zich binnen één gebouw zou afspelen, zolang ik Link maar in 3D kon maken. Met andere woorden, het had misschien als Zelda II: The Adventure of Link6 kunnen worden. 6. Zelda II: The Adventure of Link is een actie-avonturenspel dat in januari 1987 in Japan werd uitgebracht voor het Family Computer Disk System.
Koizumi-san zei wel dat jullie experimenteerden met een polygonenversie van The Adventure of Link voor het Super Famicom-systeem.
Dat is waar. Deels daardoor begon ik het te maken met het idee dat Ganon’s Castle mogelijk genoeg zou zijn. Er is bijvoorbeeld een ruimte waarin je met Phantom Ganon vecht nadat hij op een paard een afbeelding uit is komen rijden.
Dat is een glimp van een idee waaraan ik was begonnen te werken in de tijd dat ik tegen de anderen zei: “Het zal er op zijn minst zo uitzien.”
O, oké. Nu je het zegt, begrijp ik het. Want het gevecht tegen Phantom Ganon speelt zich af in een kamer. Trouwens, een van de vroege taken was het maken van zwaardgevechten in chanbara-stijl (theatrale Japanse stijl). Dat heeft (Toru) Osawa-san me verteld.
Inderdaad. Ik vroeg me af of we één-op-één gevechten konden hebben en begon vroeg in het ontwikkelproces passages te bedenken, zoals het gevecht met Phantom Ganon, en ik liet proeven doen met een manier van besturen waarbij je Link in verschillende richtingen kon laten slaan met zijn zwaard.
Ja. En terwijl we ermee bezig waren, konden we Link over een wijde landvorm laten lopen, zoals een graslandschap.
Ja. Koizumi-san maakte het paard. Maar zo’n wijd landschap waar je met een paard doorheen kon rijden, belastte de verwerkingskracht van het systeem nogal, dus hebben we het een tijdje weggelaten. En na een poosje ging ik weer aan het werk met het productieteam en lanceerde ik een enorme campagne om het graslandschap weer terug te brengen (lacht)!
We begonnen met een test om te zien of we daar twee paarden tegelijk konden laten ronddraven. We dachten dat als we dat konden doen, we andere spelvormen konden maken voor dat graslandschap. Het ging goed, dus we maakten een demonstratievideo met twee paarden. We lieten dat zien tijdens Nintendo Space World7 en ik zei: “Nu we dit hebben getoond, kunnen we niet meer terug!” (Lacht.) 7. Nintendo Space World is een videogamebeurs (in Japan) die ooit werd gehouden door Nintendo. De demonstratievideo van The Legend of Zelda: Ocarina of Time, waarin de twee paarden te zien waren, werd getoond op Nintendo Space World 1997.
Ja. Het werk stapelde zich heel erg op, maar ik zei dat ik de jonge Link wilde laten zien. Volgens mij heeft dat de andere ontwikkelaars met wat problemen opgezadeld (lacht).