Wat is er nog meer speciaal voor het Nintendo 3DS-systeem ontworpen?
Ik heb me vaak afgevraagd of veel mensen echt in staat zijn geweest om de Nintendo 64-versie van Legend of Zelda: Ocarina of Time helemaal tot het eind te spelen. Vaak kwamen ze bijvoorbeeld vast te zitten bij de Water Temple en speelden niet verder.
Om die reden wilde ik een helpfunctie toevoegen, zoals in New Super Mario Bros. Wii11 en Super Mario Galaxy 212. Uiteindelijk werden dat hintfilmpjes . 11. New Super Mario Bros. Wii: een actiespel dat in 2009 werd uitgebracht voor het Wii-systeem. 12. Super Mario Galaxy 2: een actiespel dat in 2010 werd uitgebracht voor het Wii-systeem.
Ja. We geven duidelijke hints zodat beginnende spelers tot aan het eind kunnen spelen. En speciaal voor de Nintendo 3DS lieten we het Navi-systeem elke 60 minuten een melding geven. Elk uur vraagt Navi of je een pauze wilt nemen. Maar Aonuma en ik streden, of beter gezegd, discussieerden hierover. Tot nu toe was het in Zelda-spellen zo dat als je een fout maakte en het spel opsloeg, je niet meer terug kon. Het was soms beter om het spel niet op te slaan.
Ik vroeg Aonuma of dat nog steeds nodig was. Ik kreeg lange tijd geen antwoord, tot ik na een halve dag een e-mail kreeg waarin hij zei dat het misschien niet nodig was. Ik stelde Grezzo voor om van ‘Save’ de standaardoptie te maken.
Ja. Maar ik hoor nu pas de reden. Ik had spellen gemaakt waarin je voorzichtig moest zijn met opslaan, dus daar lette ik op.
Maar het Nintendo 3DS-systeem is een draagbaar apparaat dat je overal mee naartoe neemt, dus ik heb langdurig met Aonuma gesproken over wat erger was, het verliezen van speeltijd omdat de batterij leeg raakt of het per ongeluk opslaan van spelgegevens.
Tegenwoordig is iedereen druk, dus videogames worden gewoonlijk in korte stukken gespeeld. Ik dacht dat spelers het vervelender zouden vinden als ze hun voortgang in het spel zouden verliezen doordat ze het spel niet hadden opgeslagen. We gebruiken een systeem waarbij het niet mogelijk is om het spel op te slaan door herhaaldelijk op knoppen te drukken, dus spelers hoeven niet bang te zijn dat ze het spel per ongeluk opslaan.
Er ontstonden allerlei ideeën, zoals een systeem om spelers naar hints te leiden als ze vast komen te zitten. Het begon er allemaal goed uit te zien.
De meeste leden van Mario Club hadden het oorspronkelijke spel van dertien jaar eerder niet gespeeld, maar veel van hen vertelden dat ze vast kwamen te zitten op plekken waarvan ze het niet hadden verwacht. Ze zeiden, ‘Ik heb niet alle benodigde informatie!’ en ‘Ik heb geen idee waar ik naartoe moet of wat ik nu moet doen!’ of ‘Is dit wel goed?’ Zo kwamen we tot allerlei nieuwe ontdekkingen.
De medewerkers van Mario Club vertelden dat ze de hints niet makkelijk konden vinden. Ik vertelde ze dat als je helemaal geen problemen tegenkomt, je je het spel ook niet zult herinneren – dat er een reden is dat het niet makkelijk is. Een hint mag niet simpelweg het antwoord zijn.