Ten slotte wil ik je wat vragen over The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D. We spraken er al over in onze ‘Iwata vraagt’-sessie “Vragen aan Miyamoto, vlak voor de release”, waarin we het over het Nintendo 3DS-systeem hadden, maar wat verwacht je en vind je ervan, nu het voltooid is?
Simpel gezegd ben ik erg blij dat we het opnieuw hebben gemaakt voor het Nintendo 3DS-systeem. Eerder zei ik dat we Hyrule een soort warmte of geur mee konden geven in de Nintendo 64-versie. Nu het in stereoscopisch 3D is, denk ik dat we de sfeer nog beter hebben kunnen overbrengen, dankzij al het harde werk van Grezzo19! 19. GREZZO Co., Ltd. is een ontwikkelstudio van videogames die in 2006 werd opgericht. CEO: Koichi Ishii. Hoofdkantoor: Tokio.
Als je de Fairy Slingshot of de Fairy Bow gebruikt, schakelt de camera naar het gezichtspunt van Link. Als je dan de gyrosensor gebruikt, kun je makkelijker richten.
Precies. En het voelt geweldig om over de grote vlakte van Hyrule Field uit te kijken. Dus ik denk dat de mensen die het spel eerder hebben gespeeld, deze versie ook prettig zullen vinden om te spelen. Maar als je de gyrosensor gebruikt, beweeg je het Nintendo 3DS-systeem, waardoor het 3D-effect een beetje moeilijk te zien is. Om die reden zet ik het 3D-effect altijd uit met de 3D-schuifknop, als ik de gyrosensor gebruik. Als er een filmpje begint of als ik volop wil kunnen genieten van de spelomgeving, zet ik het weer aan.
Juist. Dat is heel handig, want je kunt het aanpassen door de schuifknop omhoog en omlaag te schuiven. En (Takao) Shimizu-san en die jongens hebben hard gewerkt om er hintfilmpjes aan toe te voegen.
Het lijkt dat spelers vaak moeite hebben gehad om een puzzel op te lossen en dat ze vast kwamen te zitten in de Legend of Zelda-serie.
Ja. Dus idealiter zou het geweldig zijn als er strategische hints waren die gedurende het hele spel werden afgespeeld, maar deze keer vraag je het aan een Sheikah Stone en dan krijg je een filmpje te zien met hints erin. Maar het zou niet leuk zijn als we alles onthulden, dus we laten niet simpelweg de oplossing zien. We hebben onze filmpjes juist zorgvuldig gekozen, zodat ze iets zouden zeggen als: “Zo gaat het ongeveer.”
Ja (lacht). Veel van die filmpjes bevatten echt goede hints. Ik denk dat sommige mensen niet het einde van de Nintendo 64-versie hebben weten te bereiken, dus ik hoop dat het ze ditmaal wel lukt.
Het is zo leuk om gewoon rond te rijden op Epona. Ik heb nu meer de neiging om te zeggen: “Dat wilde ik nou bereiken!”
Hij heeft er destijds heel hard aan gewerkt (lacht)! Je krijgt een helder beeld van de glooiingen van Hyrule Field en het is ontzettend fijn om gewoon rond te kijken in de Temple of Time. In de Nintendo 64-versie zag Ganon’s Castle er aan het eind grauw uit, maar deze keer geeft het 3D-effect het een echte impact.
Ja. In de Nintendo 64-versie was het niet makkelijk om de Iron Boots aan en uit te trekken, zodat je onder het water kon lopen. Volgens mij hadden veel mensen het daar moeilijk mee, maar met het touchscreen kun je ze deze keer in een oogwenk aan of uit doen, dus dat is geen probleem.