De eerste versies van het Wii Balance Board registreerden alleen of je naar links of naar rechts balanceerde, maar met behulp van vier sensoren kon je je evenwicht ook naar voren en naar achteren verplaatsen. Hierdoor werden niet alleen de mogelijkheden flink uitgebreid, maar leek het erop dat ook voor het ontwerp een lang proces begon van vallen en opstaan.
Omdat een weegschaal de basis was voor dit product, was het eerste concept van het Wii Balance Board vrijwel vierkant, net als de weegschaal die de meeste mensen in hun badkamer hebben. Ik probeerde er een aantal oefeningen op te doen, maar het voelde niet goed aan. Nadat ik had geprobeerd er push-ups op te doen, vertelde ik het team dat ik wilde dat ze de afmetingen veranderden zodat het ongeveer schouderbreed zou worden. Ze antwoordden me meteen dat het ook meer zou kosten als ze het groter zouden maken.
Het wordt samen met de software verkocht, dus het was vast wenselijk om de kosten zo veel mogelijk te drukken.
Ik was per slot van rekening degene die hun had verteld om de kosten zo laag mogelijk te houden, dus ik kan ze dat moeilijk kwalijk nemen! Hoewel de vierkante versie van het Wii Balance Board echt oncomfortabel aanvoelde, was het ontwerp al stukken beter dan voorheen, dus we wisten dat we onze handen uit de mouwen moesten steken... (droog lachje)
Daar is-ie weer! Je laatste toevlucht: het omverkieperen van de theetafel11! 11 Dit is een verwijzing naar de klassieke Japanse strip- en tekenfilmserie Hoshi of the Giants. De strenge vader in deze serie kieperde regelmatig de theetafel omver als het gezin daaraan zat te eten. De manier van werken van Shigeru Miyamoto wordt hier wel mee vergeleken vanwege zijn gewoonte om op het allerlaatste moment nog wijzigingen voor te stellen, waardoor iedereen plots zijn uiterste best moet doen om deze nog voor de deadline door te kunnen voeren.
Ik kan me het gezicht van de hardware-planner nog herinneren toen hij hoorde dat het formaat van het Wii Balance Board werd gewijzigd.
Niettemin, als je het uitprobeert, begrijp je waarom het Wii Balance Board nu dit formaat heeft.
Snowboard Slalom 12. Nu het Wii Board rechthoekig van vorm is, voelt het meer aan als een echt snowboard. Het zou gewoon niet kloppen als het Wii Board vierkant was, toch? Daarom dacht ik dat iets in de vorm van een snowboard beter zou werken dan iets vierkants zoals een weegschaal. Het probleem was dat het niet makkelijk in de woonkamer zou passen, als we het te groot zouden maken. Uiteindelijk besloten we het ongeveer schouderbreed te maken, hoewel het misschien iets aan de kleine kant is voor grote mensen uit andere landen. We hebben de schouderbreedtes van verschillende Japanners gemeten en na het maken van een aantal uiteenlopende modellen voor het huidige model gekozen. 12 Snowboard Slalom is een snowboardspel dat met het Wii Balance Board wordt gespeeld.
Je probeerde toch ook uit te vinden welk percentage mensen je kon bereiken door de omvang van het board aan te passen aan de gemiddelde schoenmaat van mensen in de Verenigde Staten?
Klopt. Toen Reggie13 van NOA naar Japan kwam voor besprekingen met de andere directeuren, hebben we hem op het Wii Board gezet en ook zijn schouderbreedte gemeten. (lacht) 13 Reggie is Reggie Fils-Aime, de president van Nintendo of America Inc. Hij is ook degene die op het podium verschijnt en presentaties doet bij evenementen in de Verenigde Staten.