Miyamoto-san heeft me alleen verteld dat het idee voor het meten van evenwicht was ontstaan door twee weegschalen naast elkaar te leggen, dus ik wist niks over die sumoworstelaars. Leuk om te weten! Dus vervolgens begonnen jullie evenwichtsmetingen te onderzoeken.
Daarom besloten we al snel dat we de doorsnee weegschalen niet konden gebruiken voor spellen. We vroegen het softwareteam het accessoire zo te maken dat het per seconde zestig signalen verstuurde, en een week later kwamen ze met het prototype voor de Basic Balance Test, die nu aan het begin zit van de Body Test in Wii Fit. Iedereen die het probeerde, vond het leuk om te doen en zelfs Miyamoto-san was onder de indruk.
Dat was pas veel later. We waren toen alleen bezig andere spellen te bedenken die gebruik konden maken van het naar links en rechts verplaatsen van je evenwicht. Tegelijkertijd vroegen we onze partners om het productontwerp direct te wijzigen en twee sensoren in te bouwen.
Anders gezegd werd de druk op de bovenplaat omgezet in rotaties die door de optische sensoren werden geteld. En het prototype kon maar liefst zestig signalen per seconde versturen.
Precies, net als bij de Nintendo64 Controller. Nadat ik dit prototype had gezien, kreeg ik echter het gevoel dat het niet genoeg was om alleen evenwichtsverplaatsingen naar links en naar rechts te meten, en dat er meer nodig was om van het accessoire een echt leuk product te maken. Dus ik wees mijn softwareteam erop dat we veel meer konden doen als het product ook je evenwicht naar voren en naar achteren zou kunnen registreren. Maar ze keurden dat idee af. “Er zijn genoeg leuke dingen die we kunnen doen met alleen evenwichtsverplaatsingen naar links en naar rechts,” zeiden ze. “Het is niet nodig om ook nog verplaatsingen naar voren en naar achteren te kunnen registreren.” Maar ik was ervan overtuigd dat het pas echt leuk zou worden als het product evenwichtsverplaatsingen in alle richtingen zou kunnen registreren. Het board zou bijvoorbeeld als een Controller voor je voeten kunnen worden gebruikt. Daarom accepteerde ik het antwoord van het softwareteam gewoon als hun mening en bekeek ik in mijn eentje of het mogelijk was om een accessoire te ontwikkelen dat op een weegschaal leek en dat evenwichtsverplaatsingen in alle richtingen kon registreren. Ik moest er natuurlijk ook voor zorgen dat de kosten beperkt bleven, maar na heel wat brainstormen liet ik Yamazaki-san dit product bouwen.
Eerlijk gezegd hadden we zo'n haast dat er geen tijd was om de hoeken rond te maken. (lacht) De Wii-afstandsbediening moest in het midden van het apparaat zodat de acceleratiesensor9 van de Wii-afstandsbediening je evenwicht kon meten. Op die manier zouden we maar een rotatie-encoder nodig hebben om het gewicht te registreren. 9 Een acceleratiesensor is een apparaat dat ook wordt gebruikt in airbagsystemen om de versnelling van een object te meten.
Ik begrijp het. Door zo de Wii-afstandsbediening te gebruiken, kon je evenwichtsverplaatsingen in alle richtingen meten en bovendien de kosten laag houden.
En dus begonnen we na te denken over ontwerpen die het beste evenwicht konden meten en uiteindelijk kwam Yamazaki-san met dit ontwerp.