Wii Fit zelf is een compleet nieuw stuk software, maar er zijn ook andere dingen nieuw aan. Zo is het de eerste software met een eigen specifiek Wii-kanaal23. 23 Wii-kanalen zijn uiteenlopende kanalen, zoals het Mii-personagekanaal en het weerkanaal, die lijken op normale televisiekanalen.
Wii Fit biedt een bepaald gemak dat je niet bij normale weegschalen vindt, maar omdat je wel eerst je tv en je Wii-systeem aan moet zetten, kun je er niet – zoals bij een gewone weegschaal – op gaan staan en direct je gewicht aflezen. Daar viel op zich weinig aan te doen, maar we probeerden de tijd die nodig is om de disk in te voeren en de software te starten, te beperken. Daarom hebben we het zo gemaakt dat je rechtstreeks via een Wii-kanaal naar de software kunt gaan, zonder een Wii-disk in te hoeven voeren. Je kunt grafieken bekijken en je dagelijkse metingen verrichten door simpelweg het Wii-kanaal te openen. Dit hadden we al in een relatief vroeg stadium van de planning besloten.
Als je naar het Wii-kanaal kijkt, zie je bijvoorbeeld het Mii-personage van je vader met de tekst ‘Gewogen op dag x' als een soort lichtkrant. Dat vind ik wel een goed idee. Je kunt je de situatie voorstellen dat je dochter tegen je zegt: “Papa, je hebt jezelf vandaag nog niet gewogen!”
Als je jezelf alleen wilt wegen, heb je daar maar twee of drie minuten voor nodig. Ik zou graag zien dat men dat doet zonder dat het aanvoelt als een vervelend karweitje. Iets anders wat ook nieuw is, zijn de speltypes Jogging+ en Step+24. 24 Wii Fit bevat speltypes die je kunt spelen terwijl je tv-kijkt, door alleen gebruik te maken van de geluiden via de Wii-afstandsbediening. Deze speltypes bestaan uit een jogspel en een step-aerobicsspel.
In die standen kun je gewoon tv-kijken zonder het speelscherm te hoeven zien. Dat was een idee waar ik zelf ook al een tijdje mee rondliep, maar jullie waren me voor! (lacht)
Tijdens de laatste Nintendo Conference25 zei de presentatrice, Miho Nakai26, tegen me: “Je zou het ook kunnen doen terwijl je naar een marathon op tv kijkt.” Ik denk ook dat het leuk kan zijn om mee te rennen met bijvoorbeeld de marathon van Tokio of iets vergelijkbaars. 25 De Nintendo Conference is een evenement dat op 10 oktober 2007 in de Makuhari Messe in Chiba werd gehouden. Daar konden mensen Wii Fit voor de eerste keer in Japan uitproberen. 26 Miho Nakai is een Japanse actrice die de podiumpresentatie deed tijdens de Nintendo Conference.
Dus nu kun je eindelijk spellen spelen zonder naar de tv te kijken, maar door alleen naar de geluiden uit de Wii-afstandsbediening te luisteren. Maar als je verslapt, heeft je Wii dat direct door!
Het voelt best apart om een computerspel te spelen met de Wii-afstandsbediening in je hand terwijl de televisie iets anders laat zien, vind je niet?
Ik denk dat zoiets moeilijk te verwezenlijken zou zijn met een ander systeem dan de Wii aangezien die maar weinig energie verbruikt. Het moet trouwens vrij lastig zijn geweest om tegelijkertijd aan Wii Fit en aan Super Mario Galaxy te werken, niet?
Eerlijk gezegd vond ik het leuk om aan allebei mee te werken. Maar bij Wii Fit ontdekte ik veel nieuwe dingen, omdat we zoveel dingen voor het eerst deden. Zelfs als ik al onderweg naar huis was, bedacht ik soms iets interessants en kon ik nauwelijks wachten om het de volgende dag aan iedereen te kunnen vertellen!
Ik weet zeker dat de teamleden behoorlijk verbaasd waren om de volgende dag die ideeën te horen! (lacht)