Ik wil het nu graag met je hebben over de softwarekant van Wii Fit. Normaal gesproken zit de software van weegschalen zo in elkaar dat het ook het percentage lichaamsvet berekent.
Zo hadden we het in eerste instantie ook gemaakt, maar tegen het einde zijn we toch van dat idee afgestapt. Toen ‘evenwicht' het sleutelwoord werd, wilden we dat concept zo veel mogelijk gebruiken.
Het concept van de software bepalen en het vervolgens op een bondige manier verwerken, is een essentieel onderdeel van het ontwikkelingsproces. Jullie ontdekten steeds meer mogelijkheden van het Wii Balance Board en deze werden ondergebracht in verschillende groepen: Balance Games16, Aerobic Exercises17, Muscle Workouts18 en Yoga19. Zijn dat ook de categorieën die je in het begin voor ogen had? 16 Balance Games zijn spellen om je evenwichtsgevoel te verbeteren. 17 Aerobic Exercises zijn oefeningen om vet te verbranden. 18 Muscle Workouts zijn oefeningen voor specifieke spiergroepen. 19 Yoga bevat oefeningen voor een betere lichaamshouding.
We hadden eerst niet echt categorieën. Toen we in het begin verschillende tests uitvoerden, besloten we dat er in elk geval spellen in zouden komen. Daarna besloten we daar ook yoga aan toe te voegen. Yoga was aanvankelijk een volledig apart onderdeel van Wii Fit. Rond dezelfde tijd dat we de besprekingen hadden over de planning, was yoga behoorlijk populair in Japan, dus wilde een van de teamleden software maken die iets met yoga deed. Ik vond het een uitermate slecht idee en zei: “Je kunt niet zomaar iets in een product stoppen alleen omdat het populair is! Het lijkt misschien een goed idee, maar als product werkt het niet.” Maar toen we daadwerkelijk met Wii Fit bezig waren, dachten we: laten we dat yoga-teamlid er ook bij betrekken. (lacht) Ik zei: “De yoga-software past best bij het Wii Balance Board.” Als gevolg daarvan hielp hij niet alleen met de yoga-onderdelen, maar ook met de ontwikkeling van de rest van het product.
Ook al snauwt de baas je af, je moet nog steeds aardig tegen ‘m blijven! (lacht)
(lacht) Yoga werd een van de categorieën, maar het kostte nog behoorlijk wat werk om de andere drie goed uit te balanceren. We begonnen na te denken over welke oefeningen je zoal met het Wii Board kon doen en lieten deze door een professionele trainer, Kaoru Matsui, beoordelen. Niet alle oefeningen leken hem even doeltreffend, dus voegden we een groot aantal andere toe en vroegen we hem om suggesties voor oefeningen. Zo kwamen we tot onze uiteindelijke lijst met oefeningen.
Dat doet me denken aan Dr. Kawashima's Brain Training20. We hadden voor die software veel oefeningen gemaakt en vroegen professor Kawashima21 vervolgens te beoordelen welke het meest effectief waren. Ten tijde van Meer Brain Training hadden we veel meer ervaring, zodat de meeste van onze voorstellen direct na zijn goedkeuring werden geaccepteerd. Bij het eerste deel werden veel van onze ideeën geweigerd. 20 Kawashima's Brain Training: Hoe oud is jouw brein? voor de Nintendo DS biedt een groot aantal hersenoefeningen. Het werd in juni 2006 in Europa uitgebracht en kreeg een vervolg met Meer Brain Training van Dr. Kawashima: Hoe oud is jouw brein?, dat in juni 2007 in Europa werd uitgebracht. 21 Dr. Ryuta Kawashima, een Japanse hoogleraar, had de leiding over de productie van de twee delen in de Brain Training-serie.
Komt daar niet het idee vandaan van de jogoefening waarbij je jogt met de Wii-afstandsbediening in je zak?
Dat klopt. Ik vond het meteen een goed idee. Aangezien we op dat moment niet wisten of er ook een Wii Sports 2 zou komen, belde ik de regisseur op en zei: “ Dit is een prima idee. We hebben nog niks officieels gehoord over Wii Sports 2, dus kunnen we het voor Wii Fit gebruiken? ” (lacht) Ik vertelde het team van Wii Fit vervolgens: “ Ik weet dat het aan de late kant is, maar dit moet er ook nog bij. ” Op die manier konden we langzamerhand tevreden zijn over de Aerobic Exercises.
De teamleden van Wii Fit waren hierdoor bedolven onder het werk, dus vroeg ik de regisseur van Wii Sports ook nog om een programmeur. (lacht) Dit was allemaal tegen het einde van de ontwikkelingsfase, maar dit soort dingen maakt de divisie EAD juist zo goed. Ook al had iemand anders de leiding, toch heeft de programmeur ons goed geholpen en kon hij het goed vinden met de andere leden van het team.