Nou, eh…
Sugiyama-san, toen ik daarnet vroeg of je dacht dat Nintendo veel energie in de promotie van Wii Fit zou steken, antwoordde je: “Natuurlijk niet!” Op welk moment realiseerde je je dat Wii Fit een buitengewoon belangrijk product aan het worden was?
Ik denk dat de mensen die van begin tot eind aan dit project hebben gewerkt, altijd hebben gedacht dat het een klein project was.
Ikzelf heb Wii Fit nooit als een klein project gezien, maar wanneer realiseerde jij je dat het dat niet was?
Ik denk op het moment dat ons team begon te groeien. Aanvankelijk waren we in een klein team aan het werk, maar toen er meer leden aan het team werden toegevoegd, begon ik me af te vragen of het mogelijk was dat... ? Maar ik wist het niet zeker totdat ik de reacties op Wii Fit tijdens de E3 van dit jaar zag.
Zelfs voor je de reacties tijdens de E3 zag, had je toch kunnen weten dat het geen klein product was toen Miyamoto-san zelf het spel op het podium wilde presenteren?
Natuurlijk had ik gehoord van de enorme populariteit bij de E3, maar zelfs toen was ik er nog niet helemaal van overtuigd dat het een belangrijk product zou worden.
Maar zodra ik de omvang van de voorbereidingen voor de Nintendo Conference zag, begon ik te vermoeden dat het inderdaad een heel belangrijk product zou worden.
Je moet je gerealiseerd hebben dat er iets aan de hand was toen je het grote aantal demonstratie-eenheden zag waarop Wii Fit gespeeld kon worden! (lacht)
Je was vast zo hard aan het werk dat je niet eens merkte wat er om je heen gebeurde. Ik weet zeker dat er tegen het einde momenten waren waarop de ontwikkeling moeilijk verliep, vooral omdat de laatste ontwikkelingsfase van Wii Fit toevallig samenviel met de afrondingsfase van Super Mario Galaxy.
Tijdens de afrondingsfase van Super Mario Galaxy kregen we ineens helemaal geen feedback meer van Miyamoto-san. Dat maakte ons behoorlijk nerveus en eigenlijk voelden we ons een beetje in de steek gelaten! (lacht)
De kamer van Miyamoto-san was aan de andere kant van de gang, dus we hadden afgesproken dat wij hem daar zouden aanspreken of dat hij hier zou komen om ons suggesties te geven. Maar toen leek het ineens alsof hij van de aardbodem was verdwenen en we maakten ons zorgen dat hij niet meer terug zou komen om ons met het project te helpen. Maar zodra Super Mario Galaxy af was, werden we weer bedolven onder bergen suggesties! (lacht)