In het tweede deel wil ik graag de twee mannen achter de ontwikkeling van het Wii Balance Board, 's werelds eerste spelaccessoire waarmee je gewicht en evenwicht kunnen worden gemeten, interviewen. Het is het vermelden waard dat beide heren bij twee volledig verschillende divisies werken: de een werkt bij de divisie Entertainment Analysis & Development, waar software wordt ontwikkeld, en de ander bij de divisie Integrated Research & Development, waar hardware wordt ontwikkeld. Ik wil allereerst Sawano-san vragen zichzelf voor te stellen en zijn verantwoordelijkheden tijdens de ontwikkeling van Wii Fit te omschrijven.
Ik ben Takao Sawano van de divisie Entertainment Analysis & Development. Ik was de producer van het Wii Balance Board tijdens het Wii Fit-project. Het klopt dat mijn divisie verantwoordelijk is voor de softwareontwikkeling. Een paar jaar geleden besloot ik echter, mede doordat ik voorheen bij de hardwaredivisie had gewerkt, iemand erbij te halen met ervaring in hardwareontwikkeling, zodat we op zijn minst zelf hardwareprototypes konden ontwikkelen. Deze werknemer, Yamazaki-san, heeft met ons samengewerkt aan de ontwikkeling van het Wii Balance Board en zou ook bij dit interview aanwezig zijn, ware het niet dat hij vandaag op zakenreis naar China is vertrokken, dus helaas is hij er vandaag niet bij.
Ik ben Takeshi Nagareda van Development Group No. 2 van de divisie Integrated Research & Development. Ik was projectleider tijdens de ontwikkeling van het Wii Balance Board. Daarvoor was ik vooral bezig met de ontwikkeling van het Wii-systeem en dan met name met het ontwerp van dingen als het moederbord en de audiovisuele schakelingen. Wanneer er gedurende de ontwikkeling van het Wii-systeem een probleem was met bijvoorbeeld de graphics, was ik de eerste die ervan wist. Ik had zodoende vaak contact met de mensen van de divisie Entertainment Analysis & Development en ik heb het gevoel dat ik zo bij het project van het Wii Balance Board terecht ben gekomen.
Nee, ik had al eerder met softwareontwikkeling te maken toen ik me bezighield met het schakelsysteem voor de DK Bongos1. Dat was een samenwerkingsproject met Namco. 1 DK Bongos zijn tonvormige Controllers voor de Nintendo GameCube.
Precies, voor Donkey Konga2. Ik kan me indenken dat dat relatief gemakkelijk voor te stellen was als nieuw soort spelbesturing. Deze keer werd je echter gevraagd een accessoire te maken dat als een weegschaal werkt! (lacht) Wat was je eerste reactie toen je gevraagd werd dit te ontwikkelen? 2 Donkey Konga is een ritmespel voor de Nintendo GameCube dat samen met Namco is ontwikkeld en in oktober 2004 in Europa werd uitgebracht.
Als je bij Nintendo komt werken, verwacht je niet bepaald aan een accessoire te werken dat de spelers kan wegen, of wel? (lacht)
Ik vroeg me ook af hoe je hiervan een spelaccessoire kon maken. Het was bij onze divisie al eerder ter sprake gekomen om een Controller te ontwikkelen die weegtechnologie gebruikt, maar dit was lang voor mijn samenwerking met Sawano-san.
Zoals je baas, Takeda-san3, natuurlijk wist, droeg Wii Fit in het begin van de ontwikkelingsfase de naam Health Pack. 3 (Genyo) Takeda is de algemeen directeur van de divisie Integrated Research & Development, die verantwoordelijk is voor spelsystemen als de Nintendo64, de Nintendo GameCube en de Wii.
Rond dezelfde tijd begon een aantal van ons weegschaalfabrikanten te bezoeken. Sommige bedrijven bleken wel interesse te hebben om iets dergelijks voor spelsystemen op de markt te brengen, maar aangezien er vrijwel geen succesvolle voorbeelden uit het verleden waren te vinden, konden we geen van hen overtuigen in het project te stappen.
Het klinkt nu een beetje als een gemiste kans, maar ik denk dat het onvermijdelijk was als je bedenkt dat we nog geen idee hadden hoe het eindproduct er uit zou komen te zien en we op dat moment ook geen verdere details hadden. Ander onderwerp: Sawano-san, voordat je aan het Wii Balance Board begon te werken, was je ergens anders mee bezig, nietwaar?
Ik leidde de ontwikkeling van een stuk software met de naam Ningen Copy Manebito4 voor de Nintendo GameCube. Voor dit project werkte ik samen met Yamazaki-san, die vandaag in China is, aan een camera-accessoire voor deze software. Met deze software konden gebruikers foto's van zichzelf importeren en hun eigen originele personages maken. Helaas is dit product nooit uitgebracht, maar waar we toen mee bezig waren, is later toch gebruikt in de vorm van Mii-personages. Daarna begon ik aan ons project voor Shigureden5. We waren tijdens dit project veel tijd kwijt aan het bedenken van nieuwe ideeën en het sleutelen aan prototypes. Yamazaki-san was daarbij enorm behulpzaam. Vlakbij het bedrijf zit een doe-het-zelfzaak, en zodra we onze ideeën hadden besproken, ging hij daarheen, kocht de benodigde materialen en kwam direct terug zodat we binnen de kortste keren een prototype af hadden. In Shigureden zijn zeventig monitoren6 in de vloer ingebouwd en we probeerden dat idee zo goed mogelijk over te brengen in onze presentaties door bijvoorbeeld met plakband lijnen op de vloer te maken. Je hebt onze presentatie toch ook gezien, Iwata-san?