Ik ben er klaar voor.
Vandaag gaan we het hebben over de totstandkoming van Wii Fit. Ik wil graag beginnen met Miyamoto-san te interviewen, de man die het concept van dit project heeft bedacht. Normaal gesproken zou ik je pas als laatste interviewen, maar aangezien ik moeilijk verder kan gaan zonder je te hebben gevraagd waarom je besloot een dergelijk ongebruikelijk product te maken, ben jij deze keer als eerste aan de beurt.
Miyamoto-san, je staat erom bekend dat je wel vaker spellen maakt die op een van je hobby's zijn gebaseerd. Zo is Pikmin1 gebaseerd op het feit dat je graag tuiniert, en komt Nintendogs2 voort uit het voor het eerst hebben van een hond als huisdier. Met Wii Fit heb je je interesse in het in de gaten houden van je lichaamsgewicht in een product verwerkt. 1 Pikmin is een actiespel voor de Nintendo GameCube dat gebruik maakt van kunstmatige intelligentie en waarin je samen met mysterieuze levensvormen, Pikmin genaamd, op zoek gaat naar de onderdelen van een neergestort ruimteschip. Dit spel werd in juni 2002 in Europa uitgebracht.
2 Nintendogs is een communicatief spel voor de Nintendo DS dat in september 2005 in Europa werd uitgebracht en waarin je tijd en aandacht besteedt aan je favoriete puppy's.
Dat heb ik zeker! (lacht) Iemand heeft me wel eens gezegd dat het beter is om mijn hobby's en mijn werk niet te combineren, en dat het ook beter is om zaken waar ik veel over weet, niet in productvorm te gieten. Daar was ik het toentertijd eigenlijk wel mee eens. Maar het blijkt dat dingen als Nintendogs en Wii Fit prima werken als spel en ik ben blij dat ik ze voor onze klanten heb kunnen maken.
Meer dan eens ben ik me bewust geweest van mijn lichaam. Toen ik bijvoorbeeld was afgestudeerd en bij Nintendo kwam werken, merkte ik dat ik zwaarder begon te worden. Omdat ik het toen zo druk had, zei ik dingen als: ”Het enige waar ik naar uitkijk, is iets om te eten.”
Precies! (lacht) En zo ging het verder, ook nadat ik was getrouwd. Op een gegeven moment zag ik in dat het zo niet langer kon en toen ik veertig werd, besloot ik te gaan zwemmen.
Absoluut. Een van de voornaamste redenen dat ik ging zwemmen, was dat mijn dokter me vertelde dat ik last had van mijn rug omdat ik in slechte conditie was. Maar door mijn regelmatige bezoeken aan het zwembad ging mijn gewicht behoorlijk omlaag en voelde ik me ook gelijk een stuk fitter. Ik dacht bij mezelf dat het best leuk kon zijn om fitter te worden.
Nou ja, het voelt best goed om actief bezig te zijn, nietwaar? Ik denk ook dat er psychologisch iets goeds met je gebeurt als je je ergens in verdiept. Jaren geleden speelde ik vaak pachinko3, maar daar stopte ik mee toen ik met zwemmen begon. Gewoon een beetje rondzwemmen zonder verder ergens over na te denken, zorgde voor hetzelfde stressverlagende gevoel als pachinko, dus kon ik mijn zorgen min of meer ontvluchten. Toen ik met pachinko stopte, lukte het me ook om met roken te stoppen, wat ook hielp om fitter te worden. Om eerlijk te zijn wil ik niet het idee wekken dat ik zo'n serieus iemand ben. Ik drink sowieso nooit, ik ben gestopt met roken en ik vind sporten echt leuk om te doen, dus nu lijkt het net alsof ik een soort brave schooljongen ben. (lacht) Hoewel ik vond dat deze levensstijl niet helemaal bij mijn persoonlijkheid paste, voelde ik me een stuk beter over mijn lichaam. 3 Pachinko is een populair Japans spel dat wordt gespeeld op een combinatie van een fruitmachine en een verticale flipperkast. De speler bepaalt de snelheid waarmee een aantal stalen balletjes in de pachinko-machine schieten. De bedoeling is om zo veel mogelijk van deze balletjes in speciale gaten te doen belanden. De gewonnen balletjes kunnen voor prijzen worden ingewisseld.
Ja, precies. Dus daardoor trainde ik steeds minder en begon ik weer aan te komen. (lacht) Toen raakte ik geïnteresseerd in mijn gewichtsveranderingen en na wat speurwerk ontdekte ik een speciaal controledieet4. Ik vond het behoorlijk interessant en ik begon mezelf te wegen op de oude weegschaal die we in huis hadden, zonder verder de gewichten te noteren. Mijn vrouw raadde me aan om een betere weegschaal te nemen, dus kocht ze kort daarna een nieuwe weegschaal voor me, eentje met een lichaamsvetmeter, waarmee ik mezelf tot op 100 gram nauwkeurig kon wegen. Op die manier begon ik mijn gewicht bij te houden in een grafiek. 4 Een dieet waarbij je jezelf op gezette tijden weegt en de gewichtsveranderingen bijhoudt.