Dat was iets nieuws.
Tegenwoordig kijkt niemand er meer van op, maar voor zover ik weet waren er voor The Legend of Zelda: Ocarina of Time geen spellen waarin de muziek naadloos overliep in gevechtsmuziek, als tijdens het avontuur een vechtscène begon.
Als het gevecht begon kreeg de muziek een gevechtsthema. En na afloop van het gevecht veranderde het weer in de oorspronkelijke muziek. Die overgang verliep naar mijn mening vloeiend en vlekkeloos. Het gevoel dat je je in een avontuur stortte was zo sterk – en ik zeg dit niet omdat ik in die tijd nog niet voor Nintendo werkte – dat ik Ocarina of Time een meesterwerk vond.
Hoe raakte je betrokken bij de Nintendo 3DS-versie, nadat je al zo lang van Ocarina of Time hield?
Rond maart vorig jaar werd er gevraagd wie er beschikbaar was om aan de muziek voor het spel te werken. Ik wilde het in eerste instantie aan de jongere werknemers overlaten maar Kondo vroeg me om een oogje in het zeil te houden.
We hadden het er net al even over dat de muziek tijdens het spel werd gegenereerd. Ook dit keer kregen we weer te maken met technische beperkingen, maar we wilden de muziek streamen. De technologie om de muziek in real-time aan te laten sluiten op spelsituaties is ingewikkeld. Ik besloot om de muziek een beetje aan te passen en het arrangement wat moderner te maken. Toen ik halverwege was zei Kondo opeens, ‘Zorg dat je trouw blijft aan de muziek uit de Nintendo 64-versie.’
Dus ik riep het ontwikkelingsteam bij elkaar en zei, ‘We moeten alle muziek opnieuw maken. We moeten het geluid uit de Nintendo 64-versie namaken dus doe je best!’ We begonnen weer helemaal opnieuw.
Toen ik voor het eerst hoorde over het plan voor Ocarina of Time dacht ik, ‘In het midden bevindt zich een enorm veld, en je hebt een paard nodig om de andere kant te bereiken.’
Ja. Als er in een doorsnee RPG een vijand verscheen, veranderde de muziek plotsklaps.