Extra: het Zelda-symfonieorkest
Hallo allemaal. Ik ben Iwata van Nintendo. In deze ‘Iwata vraagt’-serie hebben we vijf keer gesproken over The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D. In ons eerste gesprek over het geluid van The Legend of Zelda hadden we het over de orkestrale muziek van het spel. Maar het gedeelte over het symfonieorkest ter ere van het 25-jarige jubileum van The Legend of Zelda hebben we weggelaten, zodat we dat eerst konden aankondigen op de E3. We voegen dat deel van het gesprek tussen Kondo-san en Yokota-san van de geluidsgroep hier toe als extraatje. Ik hoop dat iedereen het zal lezen. Dankjewel.
Mag ik ook wat vragen over het geluid van The Legend of Zelda: Skyward Sword voor het Wii-systeem?
Vandaag hebben we het over The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D, maar dit jaar is ook het 25-jarige jubileum van The Legend of Zelda.
Een van de kenmerken van de muziek van The Legend of Zelda-serie is de achtergrondmuziek met folkinstrumenten. Dus we hebben niet alleen de gangbare orkestinstrumenten live opgenomen, maar ook enkele folkinstrumenten.
Is er een specifiek sleutelinstrument, zoals de ocarina in The Legend of Zelda: Ocarina of Time?
Kondo-san, hoe heb je het werk aan The Legend of Zelda: Skyward Sword verdeeld wat het geluid betreft?
De geluidsregisseur is (Hajime) Wakai-san26. De kern van het personeel wordt gevormd door enkele mensen van het departement voor softwareontwikkeling van het hoofdkantoor. En Yokota-san en één andere persoon uit Tokio zijn erbij betrokken. 26. Hajime Wakai: departement voor softwareontwikkeling, afdeling voor analyse en ontwikkeling van entertainment, Nintendo. Hij heeft aan het geluid van verschillende spellen gewerkt, waaronder Star Fox 64, Pikmin, The Legend of Zelda: The Wind Waker en Nintendogs.
Inderdaad! Ik ben blij om daar meer mee te doen. Maar eerst bood ik gewoon wat hulp als het op orkestmuziek aankwam. Ik was er maar een beetje bij betrokken.
Ja (lacht)! Ik werkte gewoon mee, maar opeens waren er meer orkestrale nummers dan ooit in Nintendo’s geschiedenis. Ik had zoveel nummers dat ik me afvroeg of we er wel alle partituren voor konden schrijven! Ik nam ook het orkest op en ditmaal kwamen Kondo-sans nummers pas op het allerlaatste moment, zoals altijd.
Toen ik zijn nummers had, maakte ik er bladmuziek van en ging ik naar de opnamestudio. Daar aangekomen vroeg ik aan Miyamoto-san of er een verschil was tussen de orkestmuziek van Super Mario Bros. en die van The Legend of Zelda.
Juist. Ik geloof dat er in alle Legend of Zelda-spellen misschien wel plaatsen zijn waar we een orkest hadden kunnen gebruiken.