Doorgaans begint het met de specificaties van de vijanden, die ik ontvang van Aonuma-san. Ik overweeg hun ontwerpen en functies aan de hand van die specificaties. Als de specificaties vervolgens wat verder zijn uitgewerkt, ga ik naar Morita-san bij SRD en vraag ik hem om ze te laten bewegen.
Dus hoe de baas eruitziet is het begin, hoe de baas aanvalt is de ontwikkeling, hoe je hem verslaat is de ommekeer, en hoe de baas uiteindelijk in het spel komt te zitten is het slot.
Precies. Ik verschafte slechts een raamwerk en Morita-san en Takizawa-san werkten het uit, terwijl ik wachtte en ernaar uitkeek om te zien hoe het zou worden. Maar in een vroeg stadium van het ontwikkelproces tastte ik de boel een beetje af en maakte ik een aantal eigen schetsen.
Ja. Ik was zelf ook ooit ontwerper (lacht). Maar op een dag liet ik Takizawa-san een van mijn schetsen zien en zei ik: “Ik wil dat je zo’n vijand maakt.” Hij floot me terug en zei: “Aonuma-san, wil je alsjeblieft niet meer je eigen schetsen maken?”
Ik dacht: “Maar waarom?” Ik vroeg of mijn tekening echt zo slecht was. Hij zei dat dit het uiterlijk vastlegde, terwijl hij liever vrij was om te tekenen wat hij wilde.
Het is al goed. Door die sterke gevoelens waren we in staat om een aantal vijanden te maken met karakteristieke kenmerken. Sterker nog, Takizawa-san en Morita-san kwamen met een hoop dingen die veel verder gingen dan ik me ooit had voorgesteld.
Ik was zo ongeveer een nieuweling en Morita-san was al een veteraan, dus ik ging op en neer naar SRD, alsof ik zijn leerling was.
Toen we nog in het vorige hoofdkantoor zaten7? 7. Het vorige hoofdkantoor is tegenwoordig Nintendo’s onderzoekscentrum in de wijk Higashiyama in de stad Kyoto. In 2000 verhuisde Nintendo zijn hoofdkantoor naar de wijk Minami in de stad Kyoto.
Inderdaad. SRD zat in een ander gebouw dan EAD. Je kon er op blote voeten binnenlopen en dat voelde goed, dus ik ging er constant heen.
Ja (lacht). Ik vertelde Morita-san over de vijanden en hij programmeerde ze meteen voor me. Ik keek er vervolgens naar en zei dan: “Zou je dit wat meer zus en zo kunnen maken?” En zo’n vijftien minuten later liet hij me de nieuwe beweging zien. We deden dat keer op keer. Ik vond die tijd waarin ik zelfstandig op en neer liep een geweldige leerervaring. Ik leerde hoe ik dingen moest doen alsof ik met een bal leerde spelen.