Het opnieuw maken van The Legend of Zelda: Ocarina of Time, zodat het aanvoelt als het spel uit 1989 maar tegelijkertijd voldoet aan de huidige smaak, moet een strijd vol contradicties zijn geweest. Ishii, hoe loste je dat op?
De manier waarop ik veranderingen aanbracht was door eerst te praten met de oorspronkelijke ontwikkelaars, beginnend met Aonuma. We spraken over de ideeën van dat team toen ze het eerste spel maakten en wat ze belangrijk vonden. Waar ik tijdens dit project bovenal naar zocht, was dat de oorspronkelijke ontwikkelaars en wij op dezelfde manier tegen zaken aankeken. Zonder dat begrip zou het project naar mijn mening mislukken.
Je probeerde er tijdens jullie gesprekken voor te zorgen dat er geen onenigheid ontstond tussen Grezzo en de oorspronkelijke ontwikkelaars. Maar ik betwijfel of jullie vanaf het begin allemaal hetzelfde voor ogen hadden.
Nee. Als ontwerpers stonden we te popelen om onze ideeën uit te voeren. In het begin richtten de medewerkers zich op details, en zagen punten in plaats van een heel veld, bij wijze van spreken. Maar tijdens onze gesprekken met de oorspronkelijke ontwikkelaars werden we het eens over de dingen die veranderd moesten worden.
Het is een dertien jaar oud spel, dus je moet de juiste visuele balans zien te bereiken door je af te vragen hoe de fans het spel tot op zekere hoogte hebben geïdealiseerd.
Ja. Een van onze medewerkers houdt enorm veel van The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Hij heeft een voor hem ideaal niveau in zijn hoofd. Het maken van een spel dat dat niveau niet haalt is voor hem onacceptabel. Maar als je je daar teveel op richt, raakt de balans verstoord en krijgen de nuchterdere spelers het idee dat het spel te veel is veranderd. Zo ging de manier waarop het team het spel benaderde heen en weer.
We toonden het en lieten Ikuta en anderen delen proberen. We vroegen ze hoe het afweek van wat zij zich hadden voorgesteld, en maakten wijzigingen. Er ontstond een verschil van mening toen wij als programmeurs bugs wilden verwijderen. De leden van het team die het spel hadden gespeeld zeiden dat de bugs juist leuk waren! Wij dachten, ‘Wat?!’ (lacht).
Het zou niet leuk zijn als je vrienden niet konden zeggen, ‘Wist je dit al?’ Dus we behielden ze als ze geen problemen veroorzaakten en leuk waren.
Ja. Als iets echt niet door de beugel kon herstelden we het met tegenzin, dus bepaalde bugs zitten niet langer in het spel, maar we lieten er zoveel mogelijk zitten zodat mensen erom konden grinniken.