Als je een The Legend of Zelda-spel maakt, hoe denk je dan na over het verhaal?
De verhalen in The Legend of Zelda sluiten misschien niet allemaal op elkaar aan, naarmate de serie vordert. Maar we besteden er eigenlijk veel tijd aan om te proberen ze op elkaar aan te laten sluiten. Alles zou veel makkelijker zijn als de spelers zeiden: “O, dat maakt niet echt uit.” (Lacht.)
(Lacht.) Je zou liever tijd besteden aan de creatie van spelelementen dan aan het verhaal.
Precies. Soms vragen mensen of Yoshi een jongen of een meisje is. Als ik dan antwoord dat hij waarschijnlijk een jongen is, zeggen zij: “Dus hij is een jongen die eieren legt?” (Lacht.) (Iwata lacht.)
Maar op het moment dat ik zeg dat Yoshi eieren legt en dus een meisje moet zijn, zullen ze zeggen: “Dan moet Yoshi’s stem meer als die van een meisje klinken!” Maar ik wil spellen maken zonder me druk te hoeven maken over dat soort achtergrondinformatie. Neem bijvoorbeeld de tekenfilmserie Popeye12. In dat soort oude tekenfilms waren de rollen van de personages steeds anders. 12. Popeye is een Amerikaanse tekenfilmserie. Het had een komisch verhaal, gebaseerd op hoofdpersonage Popeye, zijn vriendin Olive en zijn rivaal Bluto. De serie werd van 1959 tot en met 1965 uitgezonden in Japan.
Hoewel de omgeving steeds anders was, zag je steeds je bekende en geliefde personages optreden. Nou, zo zijn de Mario-spellen ook opgezet. Het zou veel makkelijker zijn als we iedere willekeurige omgeving konden gebruiken in The Legend of Zelda, maar ondertussen de essentiële relatie tussen Link, Ganon en Zelda konden bewaren.
Nee. Zeker als het aankomt op het verhaal van de Zelda-spellen kunnen we niets doen wat de spelers teleur zou stellen. Dus in het geval van Ocarina of Time werkten we aan het verhaal op een manier die aansloot op de vorige spellen uit de serie.
Wat betreft het gebruik van de personagefunctie om het hoofdpersonage te portretteren, iets waar je erg veel aandacht aan besteedde, speelden ook de tussenscènes een belangrijke rol.
Dat klopt. Om die tijdens het spelen (‘real-time’) te verwerken, was een nieuwe uitdaging die begon met Star Fox 64.
Ik hoor dat je mensen vertelt dat het in orde is om tussenscènes te maken, maar dat je ze wel tot op de dag voor de voltooiing van het spel moet kunnen aanpassen (lacht).