Early revisions of the Wii Balance Board would only let you balance left and right. But with four sensors, you could balance left, right, forwards and backwards, and not only did the specifications change greatly because of this, but it seems the design also underwent a long process of trial and error.
Since the basis of this plan originally began with scales, the first Wii Balance Board concept was almost perfectly square, like bathroom scales. I tried getting on it and doing a few exercises, but it just didn’t feel right. After I tried doing press-ups on it, I told the staff that I wanted them to change the dimensions to make it roughly shoulder-width, but they immediately responded with excuses like “it’ll cost more if we make it bigger, you know.”
Since it comes bundled with the software, there must have been a strong desire to reduce the cost wherever possible, even by a single yen.
Well, it was me who was telling them to reduce the costs in the first place, so I can’t really blame them! Though the square version of the Wii Balance Board really did feel uncomfortable, the design had already come pretty far, so we knew we really had to pull our socks up... (wry smile)
Ah, here it is – your last resort, upending the tea table11! (laughs) 11 This is a reference to the classic Japanese comic and animated series, Hoshi of the Giants. The father in the series once upended the tea table while the family was eating a meal. Shigeru Miyamoto's working style has been compared to this because of his tendency to make last-minute suggestions that leave everyone else scrambling to implement them before the deadline.
I remember the stunned look on the face of the hardware planner when the size of the Wii Balance Board changed.
Still, if you try it out for yourself, you can see why the Wii Balance Board became the size it is now.
There’s even a game known as Snowboard Slalom 12 included among the Balance Games in Wii Fit, and now that the Wii Balance Board is a rectangular shape, it does feel more like a real snowboard. It wouldn’t feel right if the Wii Balance Board were square now, would it? That’s why I thought something more snowboard-like might be better than something square, like bathroom scales. The problem was that, if you made it too big, it wouldn’t fit comfortably into the living room. We settled on a size close to that of a person’s shoulder width, though the result might be a bit small for bigger people from other countries. We measured the shoulder width of all sorts of Japanese people and finally decided on the current size after making a set of trial models of varying sizes. 12 A snowboarding balance game played on the Wii Balance Board.
You also went as far as investigating what percentage of people you could cover by doing such things as adjusting the size of the Wii Balance Board based on the average size of Americans’ feet, didn’t you?
That’s right. Since Reggie13 at NOA was scheduled to come to Japan to attend meetings of overseas executives, we had him get on the Wii Balance Board and even measured his shoulder width. (laughs) 13 Reggie Fils-Aime, president of Nintendo of America Inc. Also appears on stages and makes presentations when Nintendo holds press events in the US.