Gentle Encouragement for Hard Workers
I’d like to ask you about the sound first. I think that the music in the Zelda games is emphasised quite a bit, as it’s designed to play in a fantasy world and give added impact to the emotions felt by the player. However, users of Wii Fit will be listening to the same music on a daily basis, so the music for this game shouldn’t stand out quite as much. Also, I would think that music that will be listened to every day should be something enjoyable, not something that will get on your nerves. In that regard, it must have been difficult to create the kind of sound that, unlike with Zelda, needed to put users in a pleasant mood on a daily basis.
I know, especially with Yoga. I start sweating even if the poses are pretty simple.
I think that with exercise, you need to have both physical and mental endurance. You want customers using Wii Fit every day, but some customers might start to see it as a chore. That’s why when I was composing the music, I focused on soothing the mind and gently encouraging users who manage to continue without giving up rather than trying to make it exciting. I had also noticed that the overall colour scheme of most of the screens (apart from the Balance Games), such as Wii Fit Plaza9 and the main menu screen, was very white and came off a bit cold. 9 The screen where you can view the weight, BMI and training histories of up to eight friends and family members who can register with Wii Fit.
I had to work on it many times before getting it right. For example, I’d initially decided to use nothing but live instruments to produce that warmth, but as a result the music started going in a completely different direction than the on-screen design, and it just felt jarring. So to give the music a more expansive feel and to make sure it didn’t deviate too much from the tone of the graphics, I added subtle bits of synthesiser music, for example.
Creating music that needs to be heard every day has its own unique challenges, it seems. What about you, Miyagawa-san? What difficulties did you experience in creating the sound effects?
I had mentally prepared myself before beginning this project not to rely too much on my experiences with the Zelda games. For example, on Twilight Princess I created the screams of the characters that Oyama-san designed. He kept producing all kinds of creatures and insects that I’d never seen in my life, so I had to constantly continue to create and test all kinds of bizarre sounds. But suddenly, I found myself in a very gentle world. Crossing that gap was really difficult. (laughs)
One thing I particularly spent a lot of time with were the congratulatory sound effects to make the player feel good and the “too bad!” sound effects that would come up if the player didn’t do very well. I wasn’t concerned about having too many congratulatory sounds, as they would simply make people happier. The “too bad” sounds, however, needed to be fine-tuned because players would be hearing these effects on a daily basis. You know how in quiz shows, when someone gets a question wrong you often hear this buzzing sound? I wanted to avoid anything like that. I wanted to create sound effects that would indicate at once that the player didn’t do well but at the same time not put off the player. I put a lot of thought into those sound effects.
I see. It’s difficult to exercise properly if you’re not used to physical activity, so some people would naturally not do very well at first. If they’re assaulted by annoying noises every time they make a mistake, they’ll probably lose the motivation to continue. In other words, you tried to make sure that the sound effects wouldn’t put off people from continuously playing the game.
Right, I wanted to make sure that players would still feel that they were being treated gently even if they made a mistake. The process of inserting the sound effects on its own wasn’t that difficult, because it was basically the same as in the Zelda games.