There aren’t many games out there that make you move about quite like Wii Fit. I’m sure that all of you discovered something new about your bodies while you were working on this project. Minegishi-san, you had an interest in balance before working on Wii Fit; what was it like for you?
Exactly! (laughs) In those classes, I learned that people tend to lean back when standing normally, so I tried to focus on pushing my centre of balance towards the front, and eventually I was sure that I’d managed to acquire good balance. However, with Wii Fit, you can actually see your centre of balance on-screen. So when I confidently stepped onto the Wii Balance Board, I was in for a real shock – my centre of balance was right in the back! (strained laugh) However, as I continued to play Wii Fit on a daily basis, I managed to bring my centre of balance to the centre of my body, which was quite a relief.
I wasn’t quite the balance geek that Minegishi-san was, but I had a feeling that my centre of balance was leaning towards the left. However, as I began to use the Wii Balance Board on a daily basis, I started becoming much more aware of my leftward lean. As a result, I started doing things like switching the hand that I usually carried my bag with. These lifestyle changes were completely new to me in the field of game development. I felt that this was the true essence of a game related to daily life. I hope that the people who play Wii Fit will experience these kinds of changes as well.
I was more worried about my weight than my balance. I thought it strange that even though I was moving around a lot every day, my weight didn’t seem to be going down.
It did! (laughs) As we entered the busiest stage of the development process, the fact that I was gradually gaining weight instead of losing it was clearly graphed out for me to see. That, to me, was more evidence of the huge scope of Wii Fit.
They do say that stress makes you put on weight. By the way, did you ever compete to see who could lose the most weight?
They wanted to take some data samples, so Hosaka-san and I, as well as some other team members, decided to give it a go. There was a big TV in the development room, so everybody’s daily progress could be seen by anyone.
So everyone’s weight details were pretty much laid bare! (laughs) They told us, “It’ll only show the change in BMI, so don’t worry, no one will know your weight.” But whenever I suddenly lost weight because I’d been working hard on my diet, they’d think that something was wrong with the system. And, of course, by recalculating the results to check that they were correct, they’d discover my weight! (laughs)
Still, there were good things about this process, too. There was a point where my weight dropped drastically. I thought this was strange, because I hadn’t been particularly trying hard to lose weight. But soon afterwards, I became ill. From that point on, the PLs (project leaders) would check on me to see if I was okay any time my weight dropped.
So not only were you able to monitor your own health, the others looked out for you as well. That’s a very heart-warming story.
During that time, I had this image of me playing Wii Fit in the living room at home and, for example my mum noticing that I was losing weight, getting worried and preparing a huge meal for me. I thought, wouldn’t that be nice? (laughs)