My pleasure.
Today we’ll be talking about how Wii Fit was created. First, I’d like to interview Miyamoto-san, the man who first came up with the concept behind this project. Normally, I have you appear at the end of my interviews, but because I can’t very well proceed without asking you why you decided to make such an unusual product unlike any before it, you’ll be up first this time round. So, let’s begin.
Miyamoto-san, you’re known for repeatedly creating games based on your hobbies, such as Pikmin1 for example, which was based on your hobby of pottering around the garden, and Nintendogs2, which was based on when you first kept a pet dog. With Wii Fit, you’ve managed to incorporate your interest in keeping track of your weight into a product. 1 An AI action game for the Nintendo GameCube that revolves around searching for parts of a destroyed spaceship alongside mysterious life forms known as Pikmin. It was released October 2001 in Japan and June 2002 in Europe.
2 A communication game for the Nintendo DS about enjoying spending time with your favourite puppies. It was released in February 2008 in South Africa.
So I have! (laughs)I’ve been told in the past that it’s better not to mix my hobbies with my work, or that it’s best not to try and make something I know intimately into a product, and I actually agreed with those notions at the time. However the simple fact remains that concepts like Nintendogs and Wii Fit work very well as games, and I’m glad that I was able to be involved in their development while maintaining a customer’s point of view.
Up until now, there have been numerous times when I’ve become aware of my body. For example, when I graduated from university and joined the company, I ended up putting on weight. We were so busy back then, and I’d say things like “The only thing I look forward to is having a bite to eat”...
Precisely! (laughs) It continued along those lines, and then I got married and put on even more weight... So, eventually it dawned on me that this was no good, and once I turned 40, I decided to take up swimming.
It did. One of the main reasons I started swimming was because my doctor told me that the pain in my back was due to being out of shape. But when I started regularly going to the swimming hall, my weight dropped quite a bit, and it felt like my overall fitness had improved as well. I started thinking that getting fit could actually be fun.
Well, it does feel good to be active, doesn’t it? I also think there are some psychological benefits from becoming absorbed in doing something. I used to play pachinko3 many years ago, but that stopped when I started swimming. Simply swimming without thinking about anything except how demanding it was had a similar effect to the stress relief I got from pachinko, which enabled me to escape the cycle of worries I had.Another thing I managed after quitting pachinko was to stop smoking, which also led to better fitness. To be completely honest though, I don’t really like being thought of as such a serious person. I mean, I didn’t drink in the first place, and on top of that, I managed to quit smoking and get actively involved in doing sports, so I must seem like some kind of goody-two-shoes school prefect! (laughs) Even though I thought this lifestyle didn’t exactly suit my personality, I felt good about my body. 3 Pachinko is a popular Japanese game which is a mixture between a slot machine and vertical pinball. The player controls the speed at which many small steel balls are thrown into the pachinko machine in order to send them into special holes, and the aim is to get as many balls into the holes as possible. The balls won by the player can be exchanged for prizes.
Yes, that’s right. So as a result, the actual amount of exercise I did decreased, and I started to put on weight again! (laughs)At that point, I became interested in the changes in my weight, and after a bit of research, I learned about a special weight monitoring diet4. I thought this was quite interesting, and though I didn’t record the results, I started measuring my weight on the old analogue bathroom scales we had in the house. While I was doing that, my wife suggested buying better scales, so the next time she went shopping with the kids, she bought me new bathroom scales that could measure in 100 gram units, and featured a body fat measuring function. That was how I got started recording my weight on a graph. 4 A dieting method where you measure your weight at a certain time every day and monitor the changes in your weight.
I think most people normally wouldn’t even think of tracking their weight on a graph.