Wii Fit itself is a completely new kind of software, but there are other new things within it as well. For example, it’s the first piece of software to have its own dedicated Wii Channel23. 23 Built-in software programs included with the Wii console that resemble normal TV channels. Examples include the Mii Channel and the Forecast Channel.
Wii Fit has a certain convenience to it that bathroom scales can’t match, but because it requires you to turn on the TV and Wii console first, you can’t get on it and weigh yourself right away like with normal bathroom scales. Even if we can’t do much about that, we decided that we’d have to avoid the time it takes to put the disc into the Wii console and start it up. That’s why we designed it so that you can go directly into the software from a Wii Channel without the need to put in the Wii Fit disc. You can look at graphs and do your daily measurements just by launching the Wii Channel. We’d decided this at a relatively early stage of the planning process.
I think it was quite a good idea that when you look at the Wii Channel, you’ll have, for example, Dad’s Mii appearing with the text “Weighed on day x” like a news ticker. It could inspire situations like your daughter telling you “Dad, you didn’t weigh yourself today, did you?!”
If you’re just weighing yourself, you can do it in 2 to 3 minutes, so I want people to do it every day without feeling it’s a chore. Also, the other new thing we’re trying is the mode with Jogging + and Step +, which you can play while watching TV24. 24 Wii Fit features game modes you can play while watching the TV, using only the sounds of the Wii Remote. These modes consist of a jogging exercise and a step exercise.
In this mode, you can play while watching normal TV programmes without needing to see a game screen. It’s actually one of the plans that I’d been holding on to, so I felt like I’d been beaten to it. (laughs)
At the recent Nintendo Conference25, the MC, Miho Nakai26 said to me, “You could even do it while watching a live marathon.” I think it’d be quite interesting to run while watching something like the Tokyo-Hakone marathon relay race. 25 A presentation event held at the Makuhari Messe in Chiba on 10 October 2007. Wii Fit was made playable for the first time in Japan. 26 A freelance presenter. She was the MC on the Nintendo Conference stage.
So, now you can finally play games without looking at the TV just by relying on the sounds coming from the Wii Remote. But if you slack off, the Wii console can tell!
If you don’t run properly, it’ll tell you to keep a steady rhythm. So if you then set the Channel back to the game screen, you’ll start to run properly, right? Once you’ve confirmed “alright, now I’m running properly” on the game screen, you can then return to the TV programme you were watching.
It feels quite strange playing a video game holding a Wii Remote while the TV displays something else on-screen, doesn’t it?
I don’t think you could get away with that if you weren’t using a machine like Wii with low power consumption. At any rate, it must have been very difficult working on Wii Fit at the same time as Super Mario Galaxy, musn’t it?
Actually, it was fun working on both. But with Wii Fit, I made a lot of discoveries as there were so many things being done for the first time. Even after going home, I’d think of something interesting, and I could hardly wait to get back to work the next day and tell everyone about it!
I’m sure the staff members must have been really shocked to hear those ideas the next day! (laughs)