For the last part of this series, I would like to interview the five development staff members involved in the sound, design and planning of Wii Fit. Please start by introducing yourselves.
I’m Toru Minegishi from the Sound Group at EAD’s Software Development Department. I was primarily involved in the background music for Wii Fit. Previously, I was involved in the sound development for the Animal Crossing and Zelda series, and with Twilight Princess1 I worked as main composer2. 1 The Legend of Zelda: Twilight Princess, a game released for Wii and the GameCube in December 2006 in Japan and Europe and Autumn 2007 in South Africa.
I’m Yohei Miyagawa, also from the Software Development Department. I’m a sound programmer, and for Wii Fit I was in charge of programming the sound effects. My last project was Twilight Princess, for which I mainly produced the sound effects.
My name is Yoshiyuki Oyama, and I’m a designer in the Software Development Department. Until now, I’ve mainly worked on games in the Zelda series. I was in charge of character design for Majora’s Mask and The Wind Waker and enemy design for Twilight Princess. For Wii Fit, I worked as design director for the first time.
I’m Mari Shibata, also a designer from the Software Development Department. I found myself included in the Wii Fit team soon after joining Nintendo, and I was mainly in charge of designing the 3D backgrounds. I temporarily left the team to help with the 3D design for Wii Sports and Wii Play, but I returned to the Wii Fit team as soon as I was finished.
My name is Arisa Hosaka, and I’m in charge of planning at the Software Development Department. For Wii Fit, I planned some of the Balance Games. Before that, I was in charge of planning for Wii Play, and before that I was writing messages for Animal Crossing: Wild World3. 3 Animal Crossing: Wild World: A communication-based game released for the Nintendo DS in April 2009 in South Africa.
Now, the three gentlemen here have all been involved in developing Zelda games. What were your first impressions when you were suddenly asked to go from making Zelda games to making a game that would allow users to weigh themselves every day?
The Zelda games and Wii Fit sit on really opposite ends of the gaming spectrum, so my first impression was, “This is going to be really different.” Having said that, I had an interest in body balance long before I started working on the Zelda games.
I play the drums, which requires you to move each arm and leg individually at the same time. In other words, it’s an instrument that forces you to keep a good body balance to play properly. That’s why, as I became more serious about my drumming, I started becoming more interested in the structure and balance of the human body. If you were to visit my home, you’d find my bookshelf full of books related to all that! (laughs)
It’s almost as if you were destined to work on Wii Fit! (laughs) Were you assigned to join the Wii Fit team because someone on the development team knew about your interest in balance?
I’d never told anybody about my interest in balance, so this was really a coincidence. Anyway, that’s why when I was given this assignment, I actually thought it was right up my alley. Besides, I had worked on games like Talent Studio4 that didn’t fit in with Nintendo’s powerhouse games like Zelda, and I thought that having had experience in completely different projects would allow me to approach Wii Fit with a more open mind. 4 Mario Artist: Talent Studio, an art tool for exclusive use on the 64DD accessory for the Nintendo 64 released only in Japan.
They really are completely different games, aren’t they? (laughs) What about you, Miyagawa-san? What was your impression?