It Began with a DS Experiment
For the third part of this series, I would like to interview the two men who were in charge of the software development of Wii Fit. For starters, could you two introduce yourselves and briefly describe your responsibilities in developing Wii Fit?
I’m Tadashi Sugiyama from the Entertainment Analysis & Development Division, and I was the producer for this software. In the past, I was involved in the development of games, including the Mario Kart series, so this project was pretty different to say the least! (laughs)
Sugiyama-san and I go back a long way, to the days of the Nintendo Entertainment System. He did the pixel art for the first NES title I programmed. I can’t tell you which game it was, though! (laughs)
I’m Hiroshi Matsunaga, also from the Entertainment Analysis & Development Division. I was the chief director for Wii Fit. As a designer, my work until now mostly involved creating game art, so Wii Fit marks my first attempt at handling the overall production of a game. Before this project, I was working on the animation and other visual aspects of Mario in Super Mario 64 DS1. 1 A 3D action game released simultaneously with the Nintendo DS in December 2004 in Japan and March 2005 in Europe and on its own in April 2009 in South Africa.
I would imagine that the two of you felt a little lost when you first heard about the Wii Fit project. What was your reaction when Miyamoto-san suddenly assigned you to make a game revolving around the concept of weighing yourself every day?
Miyamoto-san originally wanted Wii to launch with different sets of software packages, and these included Sports Pack, Party Pack and Health Pack. Sports Pack became Wii Sports, Party Pack became Wii Play and Health Pack became Wii Fit. At the time, he was talking about using bathroom scales with Health Pack to encourage users to turn on their Wii consoles at least once a day, and I just casually thought, “Oh, that sounds pretty interesting.” But when actual development began, I started to think, “Oh great, what have I got myself into?” (laughs)
With games like Mario Kart, you know right from the beginning that Nintendo is going to invest a lot of time and effort into selling them. When you started working on Wii Fit, did you ever imagine that it would become such a high profile product?
Of course not! (laughs) I couldn’t see that happening at all, because I started by thinking about the location where you’d most likely put bathroom scales.
Ah, I see. So you would weigh yourself in the bathroom, save that data on a USB storage device and then take it to the Wii console sitting by your TV… To be honest, that wouldn’t have worked at all! (laughs)
In the beginning, I was really racking my brains because there were an unbelievable number of limitations involved in integrating the use of an accessory similar to bathroom scales with a game, and I just couldn’t come up with any good ideas.
Matsunaga-san, did Miyamoto-san tell you to make software for this at the same time as Sugiyama-san?