Now, for the second part of this series, I would like to interview the two men behind the development of the Wii Balance Board, the world’s first game accessory capable of measuring your weight and body balance. It’s interesting to note here that the two are from completely different divisions: one is from the Entertainment Analysis & Development Division, which develops software, and the other is from the Integrated Research & Development Division, which develops hardware. I’d like to first ask Mr Sawano to introduce himself and describe his responsibilities in developing Wii Fit.
I’m Takao Sawano from the Entertainment Analysis & Development Division. I was the producer for the Wii Balance Board in the Wii Fit project. It’s true that my division is responsible for developing software, but, partly because I used to work in the hardware division, I decided several years ago to bring in an employee who had experience in hardware development so that we would have the freedom to develop, at the least, hardware prototypes on our own. This employee, Yamazaki-san, worked together with us in developing the Wii Balance Board and was supposed to attend this interview, but he had to fly to China today on business and so, unfortunately, will not be with us for this interview.
I’m Takeshi Nagareda from Development Group No. 2 in the Integrated Research & Development Division. I was project leader for the development of the Wii Balance Board. Before that, I was mainly involved with the development of the Wii console, handling the design of elements such as the Wii console’s motherboard and AV output circuits. While Wii was in development, if there was a problem with a visual component of the console such as the graphics, I would be the first to know about it. That’s why I had many opportunities to talk to the people in the Entertainment Analysis & Development Division, and I have a feeling that’s how I ended up getting to work on the Wii Balance Board.
No, I was also involved in software development when I was designing the circuitry for the DK Bongos1. That was a joint project with Namco. 1 Barrel-shaped controllers developed for the Nintendo GameCube.
Of course, for Donkey Konga2. That, I would imagine, was easy to visualise as a new type of game controller. This time, though, you were asked to make an accessory that could act like bathroom scales. (laughs) When you were asked to develop this, what was your first reaction? 2 A rhythm action game developed with Namco for the Nintendo GameCube that was released in October 2004 in Europe.
You don’t join a company like Nintendo and expect to work on an accessory that can weigh players, do you? (laughs)
I was also wondering how this could to be turned into a gaming accessory. In fact, there was even some talk in the past in our division about developing a controller that would utilise scales technology, but this was way before I began working with Sawano-san.
Wii Fit was known as Health Pack in the early stages of development, which of course your boss, Mr (Genyo) Takeda3, knew about. 3 General Manager of the Integrated Research & Development Division responsible for home video game consoles such as the N64, Nintendo GameCube and Wii.
It was around that time that a bunch of us from our division began visiting a number of manufacturers of bathroom scales. We found a few companies interested in the idea of bringing an accessory similar to bathroom scales into the gaming market, but because there were virtually no successful examples from the past, we were unable to convince any of them to dedicate themselves to this project.
It sounds like a wasted opportunity now, but I suppose it was inevitable considering we had no idea what the final product was going to look like and were unable to provide any details at the time. Changing the subject a bit, Sawano-san, you were working on something else before the Wii Balance Board, weren’t you?
I was leading the development of a software title called Ningen Copy Manebito4 for the Nintendo GameCube. As part of the project I worked with Yamazaki-san, who is visiting China today, on creating a camera attachment for the software. The software would have allowed users to import their portraits and create their own original characters. Unfortunately this product never saw the light of day, but what we started there did eventually come to life in the form of Mii characters. After that, I began work on our project for Shigureden5. This project involved a lot of time coming up with ideas and tinkering with prototypes, and Yamazaki-san was a tremendous help. There’s a DIY shop near the company, and as soon as we were finished discussing our ideas, he would go there, get the materials and come right back so we’d have a prototype ready in no time. In the actual Shigureden there are 70 monitors6 imbedded in the floor, and we did all sorts of things to try to visually present that idea during our presentations, such as lining rows and rows of tape on the floor. You saw our presentation, didn’t you Mr Iwata?