And so, because your repeated attempts to discuss your ideas with scales manufacturers were going nowhere, you decided to make the accessory yourselves. But then the focus switched from ordinary bathroom scales to an accessory that could even measure your balance, which I imagine was a major turning point for the Wii Fit project. Sawano-san, the hardware planner, mentioned in the last interview that the idea for a machine that could measure balance was inspired by the fact that sumo wrestlers weigh themselves on two scales placed side-by-side. When did you software developers first hit on the idea of implementing balance measuring?
I was doing a lot of Internet research when I discovered a Seitai3 therapy method for maintaining good posture that involved the use of two scales. Soon afterwards, I discussed the idea of measuring balance with Miyamoto-san. 3 A combination of acupressure, spinal manipulation and nutritional therapy designed to strengthen the body internally.
That’s a very interesting story. Both you and the hardware teams were asked to come up with something that involved the use of scales, and both of you came up with the same concept of measuring balance – except the hardware team found the idea in sumo wrestling, and the software team found it in Seitai therapy.
Exactly. I knew by then that ordinary bathroom scales couldn’t offer us anything more than they already did, so I spent a lot of time just thinking about what would make an accessory similar to bathroom scales look new and interesting, and in the process ended up with the concept of measuring balance. Next, as Miyamoto-san talked about in the first part of this series, we tested a program that would calculate the balance of a person standing on two bathroom scales and display the figure as two percentages on-screen. Everybody really enjoyed this test. It was really difficult keeping the balance at 50-50, which would have of course required zen-like concentration to achieve. We decided that this was the ultimate challenge, and we’ve kept it alive in the final version of Wii Fit as an Easter egg.
When you were given the concept of balance to work with, Matsunaga-san, what did you think?
I thought that this was what was going to be our breakthrough. Until then, I had just been racking my brain to come up with something I could use with this concept of “health”, and I would have been happy to listen to just about any idea.
As a matter of fact…just before coming up with the balance idea, our team was on the verge of being broken up because we just weren’t coming up with anything.
Before coming up with the balance idea, every idea we’d presented to Miyamoto-san had been rejected, and things were getting so bad that team members were openly arguing with each other.
And so we were having a rough time trying to find ways in which an accessory similar to bathroom scales could be used in gaming, and had come to realise the limitations of thinking around ordinary scales. The mood of the team at the time was in tatters, and our motivation just kept dropping. We’d even told ourselves that we’d give up this project if the balance idea didn’t pan out. Of course, deep down, we knew that this was the idea that would make this project work! (laughs)
And so the balance idea rescued the team from being broken up. We really owe those sumo wrestlers and Seitai therapists one now! (laughs) But were you really that confident about the balance idea from the very beginning?
When we were playing around with the two-scales idea, I sensed that there was a lot of potential in this balance idea. It took us about a week to set up the system, but after that all the pieces fell into place pretty quickly.
That idea didn’t come up until quite a while after a lot of trial and error had gone into developing the design of the accessory. I personally believed that the Wii Balance Board would work perfectly well with just left and right balance recognition and that plenty of enjoyable games could be created within just those limitations. And then, right in the middle of development, this talk about adding front and back balance recognition came up. I spent a lot of time thinking about how to use this new function, but I was also a little worried that this would make the controls too difficult. Besides, we’d just spent a whole lot of time and effort coming up with the balance idea, and the project finally seemed like it was going to take off, so it felt like we were given yet another problem to deal with.