Circles, Octagons and Saucepan Lids
Miyamoto-san had only told me that the idea for measuring balance came from laying two bathroom scales side by side, so I didn’t know about the sumo wrestlers at all. What a surprise! So, you began researching balance measurement next.
Which is all very well for bathroom scales, but useless for a game accessory. (laughs) After all, video games process 60 images a second. A game accessory that could send out signals only 4 or 5 times a second would make the controls feel sluggish, and it would be impossible to develop games operated by shifting your balance.
For those reasons, we decided that the typical scales on the market could not be used for gaming. We asked our software team to modify the accessory to make it send out 60 signals a second, and a week later they came back with the prototype for the Basic Balance Test that comes up in the beginning of Wii Fit’s Body Test. Everybody quite liked it when they tried it, and even Miyamoto-san was impressed.
That was much later. At the time, we were just trying to come up with other games while being aware of the left/right balance aspect of the product. Meanwhile, we asked our partners to immediately change the product design to include two sensors.
Stepping onto this would cause the discs in the rotary encoders to rotate many times. This is what it looked like with its lid off. The two encoders in this prototype are highlighted in red.
In other words, a depression in the lid would be converted into rotations that would be counted by the optical sensors. And the prototype could even send 60 signals a second.
Exactly, just like with the Nintendo 64 Controller. But after seeing this prototype, I began to feel that being able to measure balance shifts to just the left and right wasn’t enough, and that the accessory needed something more before it could become a genuinely fun product. So I suggested to my software team that we could do a lot more if we added forward and backward balance detection to the product. But they refused. “There’s plenty of fun stuff we can do with just left and right balance detection,” they told me. “There’s no need to add forward and backward balance detection.” But I was convinced that things would get really fun if the product was able to detect shifts in balance in all directions. The board, for example, could be used as a controller for the feet. That’s why I accepted the software team’s opinion as simply their opinion, and began on my own to look into developing an accessory that was similar to bathroom scales but that could detect shifts in balance in all directions, and of course keeping in mind that the cost had to be low. After a lot of brainstorming, this is the product that I had Yamazaki-san build.
Actually, we just hadn’t taken the time to round the edges because we’d made it in a hurry. (laughs) The Wii Remote would have been set into the centre of the device so that the acceleration sensor9 built into the Wii Remote could measure your balance. That would leave us needing only one rotary encoder for detecting your weight. 9 A device also found in airbag systems for measuring an object’s acceleration.
I see. By integrating the Wii Remote, you’d be able to measure balance shifts in all directions and at the same time keep costs down.
And so we started thinking about designs that would work best for measuring balance and, eventually, Yamazaki-san made me this.