Miyamoto-san, tot op dit punt hebben we gepraat over de nieuwe manieren van spelen die we hebben toegevoegd aan de DSi, maar er zullen vast mensen zijn die zeggen dat camera's en muziekspelers al standaard zijn in hedendaagse mobiele telefoons. Wat zou jij daarop antwoorden?
Nou, dat soort zorgen steken altijd de kop op tijdens de planningsfase. Dat was zo bij Wii Fit, en dat was nog meer het geval toen we de Nintendo DS uitbrachten.
Sommigen zullen misschien zeggen dat mobiele telefoons genoeg zijn. Daarop kan ik alleen maar antwoorden: “Nee, bekijk het uiteindelijke product eens. Het is totaal anders.” We willen iets maken waar je mee kunt spelen, iets leuks, en daar wijden we ons dan aan.
Zo is dat. Nintendo heeft niet de intentie om direct de concurrentie aan te gaan met bestaande producten, maar de massamedia hebben de neiging om alles voor te stellen als een strijd tussen rivaliserende bedrijven. Het lijkt alsof sommige mensen de indruk hebben dat we willen wedijveren met mobiele telefoons of de iPod, dat het niet bij ons past om camera's of muziekspelers in onze apparaten te stoppen. Ik hoop dat die mensen zullen letten op wat Nintendo kan maken, als het zich toewijdt aan het vermaken van zoveel mogelijk mensen die een DS oppakken en ik hoop dat ze er zelf ook één oppakken.
Om af te sluiten wil ik jullie allemaal nu even vragen om iets te zeggen over hoe jullie vinden dat de Nintendo DSi anders is dan andere elektronische apparaten. Laten we beginnen met Akifusa-san.
Oké. Ik wil gewoon nog eens zeggen dat DSi Sound meer is dan een muziekspeler — het laat je spelen met geluid. We hebben de muziekspeler, één van de hoofdfuncties van de DSi, echt handig ingedeeld, dus het is makkelijk om te begrijpen en te gebruiken.
Als je bijvoorbeeld naar een nummer luistert en op de Favorietenknop drukt, kun je het toevoegen aan een kant-en-klare afspeellijst. Op de gemiddelde muziekspeler moet je voor iedere afspeellijst ook zelf een naam bedenken, maar met DSi Sound zijn de namen van de afspeellijsten al bepaald. De Top 10-afspeellijst bijvoorbeeld bevat slechts tien nummers.
Het klinkt misschien alsof ik een absurd voorbeeld noem, maar aangezien ieders DSi dezelfde afspeellijsten bevat, denk ik dat veel gebruikers, als ze hun vrienden tegenkomen, aan elkaar zullen vragen: “Hé, wat staat er in jouw Top 10?”
Omdat de DSi twee schermen heeft, waarvan één touchscreen, is het makkelijker om nummers aan afspeellijsten toe te voegen dan op een computer. De ontwikkeling van DSi Sound begon oorspronkelijk met een idee van Miyamoto-san, maar als ik het voltooide product zie, heb ik het gevoel dat het een waarde heeft als muziekspeler, die veel eerdere muziekspelers niet hebben.
Dat komt doordat de DSi luidsprekers heeft met verbeterde geluidskwaliteit en volume. Natuurlijk is het niet te vergelijken met een aparte hoofdtelefoon, maar zelfs als je geen hoofdtelefoon gebruikt, kun je samen met je gezin naar muziek luisteren in de woon- of eetkamer. Je kunt er overal in huis naar luisteren, alleen in de badkamer of in je slaapkamer, zonder dat je je hoeft te bekommeren om het snoer van een hoofdtelefoon.