Koizumi, wat dacht je toen je hoorde over het plan om Hatena eraan te laten werken?
Ik was erg verbaasd. We waren tot dan toe van plan geweest om het allemaal zelf te doen. Bovendien zijn ze vergelijkbaar met de finalisten in Koshien Stadium (in het Koshien-stadion vinden jaarlijks de Japanse honkbalkampioenschappen voor middelbare scholen plaats).
Om te beginnen gaven we ze een kleine presentatie. We gebruikten presentatiesoftware en zaten tegenover elkaar, aan een grote tafel. Maar halverwege werd het gecompliceerd (lacht), dus ik vroeg of ik naar de andere kant van de tafel mocht komen. Ik pakte de Nintendo DS en ging tussen Kondo en Ninomiya in zitten.
Ik zei dingen als: 'Dit gaat zo, en als dit gebeurt… bingo!' Nadat ze het hadden gezien, legde ik uit wat we met het netwerk voor ogen hadden. Ze vuurden talloze vragen op ons af, en ik wist dat we ze moesten vragen eraan te werken. (lacht)
Bij Hatena gebruiken we zelden presentatiesoftware. Ons motto is: 'Laat ze het echte product zien!', dus ik vond het niet zo vreemd. Ik dacht: 'O, ze zijn net als wij!' (lacht)
Toen Koizumi naast me kwam zitten en enthousiast begon te vertellen: 'Dit werkt zo, en als je dit doet… Is dat niet cool?', dacht ik dat hij veel op Kondo leek. (lacht)
Kondo staat erom bekend dat hij opeens roept: 'Ik heb net iets ongelofelijks bedacht! Kijk!' (lacht) Vervolgens laat hij ons op zijn laptop een idee zien. De specifieke functies worden pas later toegevoegd. Koizumi was ook zo.
Ik vroeg me eerlijk gezegd af wat het in hemelsnaam was. Ik wist niet zeker of je het als spel kon verkopen.
(lacht) We wisten in die tijd nog niet veel over de Nintendo DSi, dus we dachten dat het als normale software verkocht zou worden. We vroegen ons af of mensen het zouden kopen.