Ik wil jullie graag vragen hoe je denkt dat het gebruik van Flipnote Studio ontvangen zal worden. Wat denk jij, Koizumi?
In mijn eerste jaar op de faculteit Mediakunst aan de universiteit, was er een les waarin iedereen zijn eigen film moest regisseren. Ook studenten die tekstschrijver of cameraman wilden worden; iedereen moest een achtmillimeterfilm van drie minuten regisseren.
Juist. Ik vond dat een uitstekende opdracht. Iedereen zou het leuk vinden om een film te maken, maar bijna niemand krijgt ooit die kans. Maar nu iedereen met Flipnote Studio een animatie kan maken, kan talent uit een onverwachte hoek komen. Ik hoop dat Flipnote Studio mensen hiertoe aanzet.
Kotabe, de animaties die gebruikers maken, kunnen op het internet worden geplaatst, en worden gedeeld met anderen. Mensen uit de hele wereld krijgen de kans om hun werk met de rest van de wereld te delen.
Ik ben het met Koizumi eens maar… ik denk dat ik deze kans wil aangrijpen om Wii Music te promoten. (lacht)
Wii Music lijkt in veel opzichten op Flipnote Studio. Nintendo is al lang bezig met het ontwikkelen van bewerkingsgereedschappen in de vorm van spellen. Ik denk dat de ultieme videogame een computergereedschap is waarmee je kunt ontwerpen. Ik heb altijd gezegd dat als we het perfecte gereedschap hadden, om bijvoorbeeld een tekening te maken zoals je zelf wilt, dat de leukste software zou zijn. Maar dat is erg moeilijk.
Het was te duur of te ingewikkeld in het gebruik. Gebruikers zouden het te lastig vinden.
Het is een thema dat we in de loop der jaren op verschillende manieren hebben benaderd. In 2008 voltooiden we Flipnote Studio en Wii Music. Ik hoop dat er op een dag iemand is die zegt dat hij muzikant wilden worden door Wii Music, of kunstenaar door Flipnote Studio. In dat licht denk ik dat 2008 het begin was van een nieuw tijdperk.
Band Brothers DX is een ander soort spel, maar je kunt je muziek met anderen delen.
Inderdaad. 2008 was een goed jaar! Er wordt vaak gezegd dat dit soort projecten niet goed loopt, maar ik denk dat dat in de toekomst gaat veranderen. Misschien al in 2009 of 2010.
20 Made in Ore (Japanse titel): software voor de Nintendo DS, die in 2009 wordt verwacht. Spelers kunnen hierin zelf het soort spellen creëren en spelen, dat in de WarioWare-serie wordt gebruikt.