Wat voor werk deed je, toen je bij Toei Animation aan de slag ging?
Na een jaar of drie krijg je in de gaten hoe bewegingen werken, en kun je ze zelf tekenen.
Ja. Maar toen, in 1968, werd Hols: Prince of the Sun4 uitgebracht, met Takahata als regisseur. Ik werd moediger tijdens het maken van animaties.
Ik had het tot dan toe redelijk rustig aan gedaan. Maar Hols: Prince of the Sun was Takahata's eerste film als regisseur, dus hij deed extra zijn best. Hij dacht goed na over wat er van de film werd verwacht, wat hij ermee wilde uitdrukken en hoe de figuren psychologisch in elkaar staken. Hij vroeg veel van zijn team, en terwijl ik hem probeerde bij te benen, werd ik zekerder van mezelf.
We waren trots op die film, en het werk dat we erin hadden gestoken. We schrokken daarna nergens meer voor terug. Later, nadat ik er ongeveer twaalf jaar had gewerkt, verliet ik Toei Animation.
Ik kan onmogelijk verder zonder een ander onderwerp aan te snijden. Hoe kwam het dat je hebt gewerkt aan Heidi, Girl of the Alps5?
5 Heidi, Girl of the Alps was een tekenfilmserie met 52 afleveringen. De serie werd in 1974 uitgezonden, en werd geproduceerd door Zuiyo Eizo Co., Ltd.
Mijn vertrek bij Toei Animation was het directe resultaat van mijn werk aan het Heidi-project. Zoals ik al zei, was ik teleurgesteld dat ik voor Toei Animation geen creatief werk meer kon doen. Op dat moment nam een zeker productiebedrijf contact op met Takahata, Miya en mij, met het idee om een populair kinderboek te verfilmen.
Nee, ik wist niet goed wat ik moest doen. Met veel van de mensen had ik al lang gewerkt, maar ik wilde dolgraag aan die animatiefilm werken. Dus ik zette de laatste twijfels van me af en nam de benen. Dat was allemaal leuk en aardig, maar toen kregen we geen toestemming om het boek te verfilmen.
Ik vraag me af hoe de film eruit had gezien, als je hem had kunnen maken. Ik wou dat ik kon zien hoe hij zou zijn geworden.