Als ik het me goed herinner, was de eerste animatie die Kotabe voor ons maakte, er een van Luigi die in het rond draaide. Maar zoveel frames konden we niet gebruiken, dus we konden het niet in een spel verwerken.
Maar toen deed zich iets voor waarvan ik dacht dat we Kotabe om hulp moesten vragen. Iets wat we samen met Fuji Television deden.
13 Yume Kojo: Doki Doki Panic is een spel dat werd ontwikkeld voor het Family Computer Disk System. Het was een samenwerkingsverband tussen Nintendo en Fuji Television, en werd uitgebracht in 1987. Later vormde het de basis voor Super Mario Bros. 2, dat oorspronkelijk werd uitgebracht in 1992.
De oorspronkelijk animatie bestond uit tien frames. We moesten er een aantal verwijderen en de andere keer op keer herhalen, om het aantal frames laag te houden en het tapijt vloeiend te laten bewegen.
Mario bestond uit pixels, dus de enige referentie die we hadden, was de verpakking van Super Mario Bros.
Sinds we Donkey Kong14 hadden ontwikkeld, had ik met potlood talloze ruwe schetsen van Mario gemaakt, die een externe illustrator kon uitwerken. Toen we met Super Mario Bros. op de markt kwamen, wilde ik een professionele mangatekenaar of bekende illustrator vragen om de illustraties te verzorgen. Maar we hadden te weinig tijd, dus ik tekende de oorspronkelijke verpakkingsillustraties zelf.
14 Donkey Kong is een speelhalspel van Nintendo, dat in 1981 werd uitgebracht. In 1983 verscheen de NES-versie.
Dus toen ik Mario wilde tekenen, was de verpakkingsillustratie het enige wat ik had. Ik hoorde dat Miyamoto de tekenaar was, dus ik stelde hem allerlei vragen. Is dit gezicht goed? Kan hij dit doen?
Klopt. Hij stelde me een heleboel vragen. Het ongelofelijke is dat zowel Kozai als Kotabe onwaarschijnlijk getalenteerd zijn.
Iemand die veel beter kan tekenen dan jij vroeg je hoe iets getekend moest worden. Daar heb je vast van genoten. (lacht)