Hallo, lezers van ‘Iwata vraagt’. Ik ben Yasuhiro Nagata van ‘Hobo Nikkan Itoi Shinbun’, een website die wordt beheerd door Shigesato Itoi. Ik heb deze serie gesprekken geschreven.
(Shigesato Itoi is een beroemde Japanse copywriter en spelontwerper. Hij is vooral bekend om zijn simpele, maar pakkende werk op het gebied van copywriting, waarmee hij een grote invloed heeft gehad op de Japanse copywriterindustrie. Hij staat bekend als de bedenker van Nintendo’s Mother-serie (in de VS bekend onder de naam Earthbound). Itoi sprak de stem in van de vader in de Japanse versie van de animatiefilm My Neighbor Totoro.)
Enige tijd geleden, toen de Wii werd gelanceerd, deed ik een speciale interviewaflevering van ‘Iwata vraagt’, en ik wil hier graag nog eens hetzelfde doen. Natuurlijk is de geïnterviewde niemand minder dan Satoru Iwata, president van Nintendo.
Ik hoop dat je me zult toestaan dat ik enkele directe vragen stel, zonder me strak aan een bepaald thema te houden, net als in onze vorige speciale aflevering. Ten eerste wil ik graag iets vragen over wat we het meest opviel, toen ik voor het eerst het nieuws vernam over de Nintendo DSi. De timing was een beetje onverwacht. Hoe is dat zo gekomen?
Ja. Het lag niet zozeer aan de timing, maar meer aan het feit dat de DS Lite nog steeds goed verkocht. Het zou geen kwaad kunnen om een nieuwe DS uit te brengen, maar ik dacht: “Nu al?!”
Nou, als we zelf een DS-spelsysteem gebruiken of als we anderen zien spelen, denken we altijd na wat er gedaan zou kunnen worden om er meer mensen plezier mee te laten beleven. Toen we de Wii maakten, was onze leidende motivatie het vinden van een manier om het leuk te maken. Onze daden bleken aan te slaan bij de gebruikers, dus naderhand was er een zeer grote interesse in wat er gebeuren zou, als we dezelfde filosofie op de DS zouden toepassen. Dus één verklarende factor voor onze timing was ons verlangen als ontwerpers, om onze ideeën uit te proberen. Daarom hebben we gemaakt wat we hebben gemaakt en daarom hebben we het op dat moment gedaan.
Nou, we presenteren dit als het derde product binnen het Nintendo DS-platform. Het is geen spelsysteem van de volgende generatie. Het is slechts een kleine aanpassing. In feite hebben we enkel die elementen eruit gepikt, waarvan gebruikers wensten dat ze anders zouden zijn, en daar veranderingen in doorgevoerd. We hebben het formaat van de schermen iets vergroot, het geluid verbeterd en het systeem platter gemaakt omdat er een sterk verlangen was naar dergelijke aanpassingen.
Misschien had ik ook wel het idee dat de lancering aan de vroege kant was, omdat het er niet echt uitziet als een ‘kleine aanpassing’. Jullie hebben het niet slechts platter gemaakt en het geluid verbeterd, jullie hebben er vrij ingrijpende nieuwe functies aan toegevoegd, zoals de camera’s en de Nintendo DSi-winkel, dus het ziet eruit als compleet nieuwe hardware.
In zijn hart is het nog steeds een DS. Het is geen compleet nieuwe hardware (lacht). Als je onze klanten echter wilt vragen om het te kopen, is het volgens mij wel noodzakelijk om er een waarde aan te geven die men nog nooit eerder heeft gezien, om het iets nieuws mee te geven. Als we niets meer hadden gedaan dan het ontwerp iets aan te passen, zou het lastig zijn geweest om het uit te brengen.
Daarom hebben we er deze keer de camera’s, de SD-geheugenkaartfunctionaliteit en de Nintendo DSi-winkelfunctie aan toegevoegd, waarmee mensen software kunnen downloaden. Als die functies ertoe leiden dat de DS-markt groeit en mensen hun DS-systemen vaker gebruiken en er verpakte software voor kopen, zullen onze zakelijke mogelijkheden toenemen en worden de kansen dat nieuwe klanten onze spellen gaan spelen groter.