Wat bedoel je met naschoolse activiteit?
Ik bewonder je enthousiasme, maar vanuit mijn functie kan ik dat eigenlijk niet toestaan. (lacht)
Oké. Anders gezegd, het was ons geheime project. (lacht) Zo begon het, hoewel we in eerste instantie nog niet wisten wat we wilden doen. Maar Shimizu had het er al lang over dat hij een soort netwerk wilde creëren.
Dus we probeerden verschillende netwerkprojecten voor Wii, maar daar waren we niet tevreden over. Op een bepaald moment sloegen we een andere richting in en besloten om iets te proberen voor Nintendo DS. Shimizu tekende een plaatje op de Nintendo DS en maakte de software om het op Wii te laten zien. Hij tekent graag.
Zijn tekeningen hebben een aparte stijl. Toen ik ze zag, wist ik wat ik wilde. Ik stelde voor om flipbook-animaties te maken, en twee dagen later was dat gebeurd. We praatten erover en vroegen ons af of we geluid konden toevoegen, aangezien de Nintendo DS over een microfoon beschikt. De volgende dag had hij dat gedaan. Het prototype van deze software is in een paar dagen gemaakt.
Koizumi had me er maar een beetje over verteld, maar het klonk fantastisch. En voor ik het wist was ik ermee aan het werk.
Begin april 2008. We wilden het indertijd Flipbook Workshop noemen. Je kon flipbook-animaties maken en ernaar kijken. Een van de programmeurs zei op een dag dat het niets voor hem was, omdat hij niks had met flipbook-animaties.
Precies. Maar hij vond het wel leuk om te kijken naar de animaties die anderen hadden gemaakt. Achteraf gezien denk ik dat Shimizu de software eigenlijk voor zichzelf maakte, zodat hij tekeningen kon maken.
Dat klopt. Ik wilde een applicatie maken waarmee ik tekeningen kon maken en bewaren. Het prototype was een speeltje om tekeningen te maken, maar ik kon ze niet bewaren.
Ik realiseerde me op een dag in de trein dat we er een notitieblok van moesten maken, waarin iedereen tekeningen kon maken, voor zichzelf of om te delen met anderen. Toen ik op mijn werk kwam, vertelde ik Shimizu meteen dat we het Ugoku Memocho (bewegend notitieblok) moesten noemen – of Ugomemo – in plaats van Flipnote. Weet je dat nog?
Daarna dachten we over de mogelijkheid om je creaties in Flipnote met vrienden te delen, via de lokale communicatie van de Nintendo DS. Maar we realiseerden ons dat dat niet genoeg was. De software die Shimizu oorspronkelijk had gemaakt, verbond de DS met de Wii, en liet talloze tekeningen op het televisiescherm zien.
Het Wii-systeem werd een soort netwerkserver, waarmee gegevens van de Nintendo DS konden worden uitgewisseld.