Satoru Iwata Talks Past Projects
Because of its experiences with the Virtual Boy system, Nintendo must have realised the difficulty involved in making a 3D product and conveying it properly to consumers.
Mr Iwata, you said it wouldn’t be strange if Nintendo had experienced a certain trauma.
I really think so. But even though the company must have fully realised the difficulty involved in 3D products, Nintendo kept trying again and again. Even before the Nintendo 3DS system.
For example, a sample screen used in the Nintendo 3DS to illustrate how you can see three-dimensional images without special glasses was functioning on the Game Boy Advance SP system.11 11Game Boy Advance SP: A handheld device released in February 2003 in Japan (and in March 2003 in Europe). It was an upgraded version of the Game Boy Advance with a folding clamshell body.
Yes, that’s right. Making three-dimensional images that can be seen by the naked eye requires a special liquid crystal, so we tested it out by putting it in the Game Boy Advance SP. But the resolution of LCD was low then, so it didn’t look that great and it never made it to being a product. In order to make images look three-dimensional without special glasses, you display the images for the left and right eyes separately, and deliver each one separately. To do that you need high resolution and high-precision technology. We didn’t have that to a sufficient degree back then, so the stereoscopic effect wasn’t very sharp.
To go back a little further, the Nintendo GameCube12 system actually had 3D-compatible circuitry built in. 12Nintendo GameCube: A home video game console released in September 2001 in Japan (and in May 2002 in Europe).
Nintendo GameCube was released in 2001, exactly ten years ago. We’d been thinking about 3D for a long time even back then.
The liquid crystal for it was still expensive. Simply put, Nintendo GameCube could display 3D images if you attached a special LCD, but that special liquid crystal was really expensive back then.
We couldn’t have done it without selling it for a price far above that of the Nintendo GameCube system itself! We already had a game for it, though - Luigi’s Mansion13, simultaneously released with Nintendo GameCube. 13Luigi’s Mansion: An action-adventure game released simultaneously with the Nintendo GameCube system in September 2001 in Japan (and in Europe in May 2002).
It would jump out at you pretty nicely.
Even without special glasses, the 3D looked pretty good. But we considered how much the liquid crystal would cost, and it was just too expensive. We figured the market just wasn’t there for it.
I suppose so. To go way back, I even made a 3D Famicom game on disk that you played wearing goggles. We made that with you, Iwata-san.
Right, right! (laughs) The first work Miyamoto-san and I did together was a racing game for the Family Computer Disk System14 that you played wearing goggles. 14Family Computer Disk System: A peripheral product for the Famicom system released in February 1986 in Japan. For media, the system used floppy disks on which software could be written.