Enjoying the Submarine
In addition to the simulator elements of Steel Diver, it also has the gameplay of a strategy game.
Yes. In the arcade games of the past, there were a couple of pretty ones where you could shoot torpedoes. Namco made an ele-mecha12 game where you could launch a torpedo that would go, “Pshhhhhh!” Of course, you’d have to accurately aim first, but I wanted that feature in this submarine game too. 12 Ele-mecha: A Japanese term which is an abbreviation for electromechanical machine.
In the past, I made a two-player simulation game for the Game Boy system called Kaisen Game: Radar Mission.13 13 Kaisen Game: Radar Mission: A game released for the Game Boy system in October 1990 in Japan, in which players can compete using radar and torpedoes. Released as Radar Mission in Europe. (“Kaisen” is the Japanese word for “naval battle.”)
That was a battleship type of game where you’d exchange cannon shots to sink each other’s ships. You would use the link cable for the two-player mode. When you play with another person, it becomes much more fun, so much so that you would never want to stop. But being so plain, it never really took off. I regretted that a little, so I wanted to make the strategic aspect stronger and to try again.
In other words, right when you decided to release it on the Nintendo 3DS system, all the features you wanted to include came together.
The gyro sensor14 was one of those things. 14 Gyro sensor: A measuring device used in attitude control to detect angle and rotation speed. Gyro has such meanings as "wheel" and "rotation".
When the hardware is being finalised, you constantly add more features in there, as if you’re calling back a ship that has already departed. (laughs) The most typical example of that was your addition of the speaker in the Wii Remote. This time, with the Nintendo 3DS system, you added the gyro sensor in the same way at the last minute. But you can really see the benefit of that addition already in this game.
Yes. (laughs) It would be like looking into the periscope of the submarine. If you turn the Nintendo 3DS system around, the image will react to that and spin with it. That’s why spinning around on your office chair while looking at the Nintendo 3DS system will make you spin round and round with the periscope. But I guess if you fixed the position of the Nintendo 3DS system and you were the one spinning around it, it would feel more realistic. (laughs)
Even at first glance, some things might not seem to match. But as a whole, I think they came together very well in the end.