Wat vond jij als programmeur moeilijk, Aramaki?
Van alles. Het bestuurbaar maken van het spel met een enkele Wii-afstandsbediening verliep met vallen en opstaan. Elke keer dat een nieuw lid aan het team werd toegevoegd, werd weer gevraagd waarom we de Nunchuk niet gebruikten. Nou kun je op de Wii-afstandsbediening maar een paar knoppen indrukken, dus we hielden heel veel knopbesprekingen over de vraag hoe Samus' bewegingen moesten worden bestuurd.
Precies. Ik denk alleen dat ze wat teveel bedachten, want we kwamen om in de ideeën. Er werd tijdens dit project veel geëxperimenteerd, om uit te zoeken hoe we die ideeën in het spel konden verwerken.
Dat moet moeilijk zijn geweest. Je kunt dit soort dingen, die met de beste bedoelingen zijn bedacht, niet zomaar afwijzen.
Juist. Bovendien liepen we tegen de maximale capaciteit van de Wii-disk aan. Ik dacht eerst dat we alles met gemak op een dubbellaags Wii-disk kwijt konden, maar er werd steeds meer toegevoegd.
Toen mij werd verteld dat het spel amper op een dubbellaags disk paste, dacht ik dat er een grapje werd gemaakt! (lacht)
Het was uiteindelijk kantje boord. Als ik zei dat we nog maar een paar minuten aan videobeelden kwijt konden, bewerkte Sakamoto die zelf en telde de seconden. Hij zei dingen als, ‘Ik heb er hier twee seconden afgeschaafd, dus dat past wel, hè?’ (lacht)
Sakamoto was zo geobsedeerd door dit project, dat zelfs hij de seconden scheen te tellen. Een beetje doorzettingsvermogen kan een groot verschil maken voor een project dat anderhalf of twee jaar duurt. Als je dat echter te ver doorvoert komt het project nooit af, dus je moet een middenweg zoeken.
Morisawa, jij creëerde de documenten waarin werd beschreven hoe de beelden in Metroid eruit moesten zien, en je gaf dit door aan Team NINJA, Kitaura en de andere mensen die de videobeelden verzorgden, toch?