Vandaag wil ik het graag hebben over Metroid: Other M, een spel dat mogelijk werd door een samenwerking tussen TECMO1, het filmproductieteam onder leiding van Kitaura, en Nintendo. Iedereen, bedankt voor jullie komst. 1 TECMO is een spelontwikkelaar die in 1967 is opgericht. Als dochterbedrijf van TECMO KOEI GAMES CO., LTD., het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de spelsoftwareprojecten binnen de TECMO KOEI-groep, heeft TECMO momenteel de leiding over zaken zoals spelontwikkeling.
Ik ben Sakamoto van Nintendo. Ik maakte de eerste plannen voor dit project. Tijdens de ontwikkeling van het spel werkte ik samen met TECMO aan de spelelementen, terwijl ik met Kitaura aan de filmaspecten werkte. Dit keer was ik de meeste tijd kwijt aan de filmaspecten. Naarmate de ontwikkeling vorderde, moesten we veel aandacht besteden aan uiteenlopende dingen, zoals het kiezen van de teksten die de personages spreken tot het samenstellen van de voorbeeldfilmpjes die ervoor moesten zorgen dat spel en filmpjes naadloos verbonden zijn. Zo zorgden we ervoor dat de stijl die we voor Other M in gedachten hadden als spel goed zou werken.
Ik heb tijdens dit project vanaf de zijlijn toegekeken, en ik vond de fases waar je dit keer doorheen ging zeer interessant, Sakamoto. In het begin was er een periode waarin je alleen maar nadacht over de grondslag van het hele plan: ‘Wat is Metroid?’ Daarna kwam een periode waarin je niet wist wat je met het verhaal moest doen. Toen de ontwikkeling eenmaal in gang was, tot op bepaalde hoogte, dook je tot in de diepste details in de filmpjes. Daardoor dacht ik wel eens, ‘Heeft hij er zo diep over nagedacht?’
Natuurlijk. Ik ben Hayashi van TECMO, LTD. Ik ben de teamleider van Team NINJA2. Sakamoto vroeg me voor dit project, en zo werd ik regisseur van Metroid: Other M. 2 Team NINJA is een ontwikkelteam binnen TECMO. Ze hebben onder andere de actiespellenseries Dead or Alive en Ninja Gaiden gemaakt.
Ik ben Kitaura en vertegenwoordig D-Rockets co., ltd3. Ik werk vooral als regisseur van tv-commercials, maar ik maak ook filmpjes die in de spellen van Tecmo verschijnen. Ik heb aan dit project gewerkt als regisseur van alle filmpjes. Bedankt dat ik vandaag erbij mag zijn. 3 D-Rockets co., ltd. is een creatieve eenheid die cineastische content produceert, zoals de computeranimaties in commercials, videospellen, promotiefilmpjes enzovoort. Ze zijn opgericht in 2008.
Ik wil jullie allemaal hartelijk danken. Goed dan, veel mensen verkeren ongetwijfeld onder de indruk dat twee spelontwikkelaars niet meer van elkaar kunnen verschillen dan Tecmo’s Team NINJA en Nintendo. Hoe ben je eigenlijk op het idee gekomen om Team NINJA aan boord te halen als partner bij de ontwikkeling van dit spel, Sakamoto?
Toen ik begon na te denken over plannen voor dit Metroid-spel, waren er dingen die ik moeilijk kon overbrengen op de mensen binnen Nintendo. Ik denk dat mijn ideeën nogal extravagant klonken, of onuitvoerbaar leken. Bijvoorbeeld omdat ik echte 3D-omgevingen wilde maken, ondanks het feit dat de omgeving horizontaal door beeld schuift. Of omdat ik superlange filmpjes wilde hebben, maar dan wel naadloos in het plot geïntegreerd, zodat de speler het verhaal tijdens het spelen kan volgen. Ik denk dat mensen niet goed begrepen wat ik ermee bedoelde.
Als Nintendo spellen maakt, beginnen we meestal met het maken van de spelmechanieken en spelfuncties, in plaats van met het verhaal of hoe de wereld in beeld verschijnt. Dit keer wilde je echter beginnen door het verhaal te presenteren. Mensen vonden het moeilijk de volgorde van je aanpak te begrijpen. Klopt dat?
Ja, dat geloof ik wel. Daarom heb ik me zelf ook een periode van die aanpak afgekeerd. In die tijd vroeg ik me af ‘Hoe krijg ik dit goed in de vorm?’ Ik kwam op het idee dit eens te bespreken met Team NINJA, omdat het spelen van Ninja Gaiden4 mijn kijk op 3D-spellen grondig had veranderd. 4 Ninja Gaiden is een ninjaspel waarin actie en avontuur samengaan. Het werd ontwikkeld door Team NINJA en uitgegeven door TECMO. Het spel werd in maart 2004 uitgebracht in Japan.
Hoewel alles in het spel draait om de bewegingen, was de besturing heel eenvoudig, en liet het spel zich heel comfortabel spelen. Daarom dacht ik dat het team dat zo’n spel had gemaakt ook het spel waar ik over dacht werkelijkheid zou kunnen maken.
Hij is dan misschien twintig jaar jonger dan ik, toen ik hem ontmoette en met hem praatte, bleek hij de geest te hebben van een ouderwetse videospellenmaker. Ik zag dat hij zich altijd in de positie van de speler plaatste, en altijd serieus nadacht over manieren om de spelervaring te vergemakkelijken.