Toen bekend werd dat jullie Metroid: Other M zouden ontwikkelen, en jullie misschien het gevoel hadden dat dit iemand anders overkwam of dachten, ‘Dit kan niet waar zijn!’, ‘Waarom wij?’ of ‘Dit voelt als een droom’, maakten jullie kennis met de medewerkers van Nintendo. Wat waren jullie eerste indrukken?
Om eerlijk te zijn was ik nerveus. Ik had namelijk gehoord dat Sakamoto ontzettend koppig is... (lacht)
Daarom maakte ik me zorgen, en vroeg ik me af of het wel goed zou gaan. Ik werk niet graag in een hiërarchische omgeving, waarin me wordt verteld, ‘Doe dit, doe dat.’ Toen ik ze echter ontmoette, was het echt... Hoe zal ik het zeggen... Ze praatten met ons als gelijken. Niet alleen Sakamoto maar alle Nintendo-medewerkers gaven ons hetzelfde gevoel toen we met ze spraken. Het gevoel dat dit wel eens erg leuk zou kunnen worden.
We zaten op dezelfde golflengte als het ging om het in beeld brengen van de Metroid-wereld, en hoe we de speler het idee konden geven, ‘Dit is ontzettend leuk om te spelen... Ik wil meer spelen en Samus' wereld verder verkennen.’
Binnen het bedrijf is hij net zo. Iedereen wordt met regelmaat blootgesteld aan zijn afwijzingen. (lacht) Het is een andere wereld. Zelfs als hij aan de luchtige WarioWare-serie10 werkte, kon hij met de woorden, ‘Deze is niet goed’, op elk moment een minigame naar de prullenbak verwijzen. 10 De WarioWare-spellen bestaan uit een verzameling korte actieminigames. Tot dusver is voor elk Nintendo-systeem vanaf de Game Boy Advance een deel uit deze serie uitgebracht, zoals WarioWare, Inc.: Mega Party Games!, WarioWare: Touched! en WarioWare: Smooth Moves. Het eerste spel uit de serie, WarioWare, Inc.: Minigame Mania, werd in Japan in maart 2003, en in Europa in mei 2003 uitgebracht. Sakamoto was de producent.
O ja, dat klopt. Ik kon zien hoeveel hij van games houdt, en ik was blij dat hij ons recht in ons gezicht en op een eenvoudig te begrijpen manier vertelde welke delen goed en niet goed waren. Sommige gesprekken die ik met Sakamoto heb gevoerd hebben een diepe indruk op me achtergelaten. Zo zei hij zo'n twee jaar geleden, aan het begin van de ontwikkeling, dat hij de Sense-move ook wilde gebruiken in de FPS-stand11. 11 FPS staat voor ‘first-person shooter’ (eerstepersoons-schietspel), een schietspel waarin je de omgeving door de ogen van de hoofdrolspeler bekijkt.
Je bedoelt dat hij wilde dat de speler vijandelijk aanvallen ook kan ontwijken als het spel met de aanwijzer van de Wii-afstandsbediening wordt bestuurd?
Precies. Maar wat we ook probeerden, het lukte ons niet om de camera op de juiste manier in het spel te verwerken. Terwijl we zochten naar een goede oplossing, had Sakamoto een idee. ‘Jullie hebben dit eerder gedaan en dat werkte, dus we zouden het hier op dezelfde manier moeten kunnen doen, toch?’ Het had het over het camerasysteem waar Team NINJA zich in had gespecialiseerd – het type oplossing waar Team NINJA normaal gesproken aan had gedacht.