Hayashi, hoe beschouwde jij je relatie met Sakamoto en Kitaura?
Nou, toen ze bijvoorbeeld de bewegingen uitlegden op de storyboards, maakten ze wel eens verwijzingen naar obscure oude monsterfilms. Van die dingen die alleen zij begrepen.
Dat klopt (lacht). Ze zeiden dingen als, ‘Dit deel is net als Gyaosu7’ – maar ik begreep totaal niet waar ze het over hadden.
We moesten allerlei simpele vragen beantwoorden, bijvoorbeeld ‘Wat is Gyaosu?’7. 7 Gyaosu was een monster dat verscheen in films van de Daiei Motion Picture Company. Hij verscheen voor het eerst in Daikaijū Kuchu Kessan: Gamera tai Gyaosu, uitgebracht in Japan in 1967.
Toch denk ik dat Hayashi eigenlijk de meest volwassen persoon is van ons drieën. Hij houdt zijn hoofd ook altijd koel.
Laat me deze vraag eens aan onze coole medewerker stellen. Hayashi, wanneer kreeg je tijdens de ontwikkeling van Metroid: Other M voor het eerst het gevoel ‘Wauw, dit is geweldig’?
Dat soort reacties kwamen vaak als het was gelukt om de verschillende stukjes van de legpuzzel in elkaar te passen. Tijdens de vroege fases van de ontwikkeling, waren de actieonderdelen en filmpjes nog van elkaar gescheiden, en maakten we ons grote zorgen of die twee delen wel goed samen zouden gaan. Rond het eind van 2008 begonnen we de verschillende onderdelen van het spel in elkaar te passen. En toen viel alles op z’n plek.
Absoluut. Toen ik dat zag, meende ik een glimp te hebben opgevangen van het ‘actiespel dat een goed verhaal vertelt’, waar Sakamoto het altijd over had. En ik dacht ‘Dit zou echt wel eens kunnen werken’.
Het was precies zoals bij Hayashi. De actieonderdelen werden gemaakt aan Hayashi’s kant, terwijl ik aan mijn kant de filmpjes maakte. Sakamoto kon zo een objectieve blik op beide kanten werpen, en hij had ongetwijfeld een beeld voor ogen van hoe ze zouden samenkomen. Maar toen ik ze voor het eerst gecombineerd zag, dacht ik ‘Zoiets is nog nooit eerder gedaan’.
Dat we Kitaura verantwoordelijk hebben gemaakt voor de productie van het totale spel, dus niet alleen de filmpjes, is volgens mij van groot belang geweest bij het als puzzelstukjes in elkaar passen van actie en filmpjes.