(Opmerking: dit interview werd op 26 augustus 2010 voor het eerst gepubliceerd)
Een 23 jaar oude relatie
Ik vraag me af of mensen die de foto boven aan deze pagina zien denken, 'Wat is dat in hemelsnaam voor gezelschap?' Ik wordt dit keer vergezeld door Sakamoto en Sakaguchi, twee mensen die op een eigenaardige manier met elkaar zijn verbonden en die toevalligerwijs allebei op het punt staan de ontwikkeling van een spel voor Wii af te ronden. Sakamoto, Sakaguchi en ik zijn allemaal van dezelfde generatie, dus vandaag voeren we een gesprek onder leeftijdsgenoten. (lacht) Hoewel ik geen idee heb hoe dit interview zal verlopen, wil ik jullie bedanken voor jullie komst.
Ik denk dat de meeste mensen dit niet weten, maar jullie hebben elkaar meer dan twintig jaar geleden leren kennen, terwijl jullie aan een bepaald spel werkten, is het niet? Ik wil dit gesprek maar meteen beginnen met dat spel, dus kun je daar wat over vertellen, Sakamoto?
Ja. Het was een avonturenspel met de naam Nakayama Miho no Tokimeki High School1, en het werd gespeeld per telefoon... 1Nakayama Miho no Tokimeki High School was een avonturenspel waarin je commando's gaf. Het spel werd in Japan in december 1987 uitgebracht voor het Famicom Computer Disk System.(Een medewerker plaatst het spel en een folder over het spel op tafel)
Om te beginnen zei Square2, 'We willen een avonturenspel maken waarin gebruik wordt gemaakt van de telefoon.' Er werd niet bij verteld dat Miho Nakayama in het spel zou verschijnen. Ze wilden alleen de telefoon gebruiken, als onderdeel van het spel. Ik werd toevallig gevraagd bij die bespreking aanwezig te zijn, en ik luisterde naar de discussie. 2Square heet tegenwoordig Square Enix. Afgezien van Nakayama Miho no Tokimeki High School, hebben ze met Nintendo gewerkt aan de ontwikkeling van titels als Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars, dat in Japan in 1996 werd uitgebracht voor de Super Nintendo. In Europa werd het in 2008 voor het eerst uitgebracht, voor de Virtual Console op Wii.
In welk jaar werd dit spel uitgebracht? (leest de folder) 1987. Dus je werkte ongeveer vijf jaar voor het bedrijf.
Jij en ik gingen in 1982 allebei voor het eerst aan het werk, Sakamoto-san. En jij begon in 1983, toch, Sakaguchi?
Ik begon me in die tijd te interesseren voor avonturenspellen, dus ik zei opgewonden tegen mijn baas, 'Dit ziet er leuk uit, ik wil hem graag maken.' Ik vertelde hem dat als we het spel zouden maken, we geen personage moesten creëren, maar een beroemdheid moesten gebruiken. En dat we er een soort evenement of festival van moesten maken.
Ja, dat klopt. Er was besloten dat we Nintendo zouden bezoeken als we de laatste fase van de ontwikkeling hadden bereikt. Hoelang was ik die keer in Kyoto?
Ik geloof dat ik gedurende twee weken uit een koffer heb geleefd. Ik verbleef in die tijd in dat hotel voor het station van Kyoto.
Ah! Ik heb daar vaak overnacht, maar dat is alweer even geleden. (lacht) Elke keer dat we een softwaretitel afrondden, ging ik naar Kyoto. Sakamoto verzorgde overigens de pixelart toen we Balloon Fight3 maakten. 3Balloon Fight was een actiespel dat in 1984 in de Japanse speelhallen verscheen. In 1985 werd het in Japan uitgebracht voor de NES.